V Quitu začali testovat metro

Uběhly sotva dva roky od chvíle, kdy se podzemím hlavního města Ekvádoru začal provrtávat první z celkem tří razicích štítů, aby se tak začala budovat 22km dlouhá trať metra s 15 stanicemi, pro kterou už byly v předchozích letech prováděny jisté přípravy (viz dřívější článek). Dne 18. března 2019 projel tunelem první vlak s vybranými hosty na severně ležícím úseku Iñaquito – Jipijapa.

Momentka ze první slavnostní jízdy dne 18. března 2019. (foto: Metro de Quito)

Snímky z března a počátku dubna 2019 ukazují pokračující stavební práce. Na některých místech, která jsou již dostatečně bezpečná pro veřejnost, probíhají i během dokončovacích prací komentované prohlídky. (foto: 3x Metro de Quito)

Depo na jihu města.

Stanice Quitumbe.

Momentálně je postaveno více než 80 % stavby, která spolu s vozidly vyjde na zhruba 50 mld. Kč. Financování je zajištěno téměř výhradně prostřednictvím mezinárodních úvěrů. Právě odstoupivší primátor města, Mauricio Rodas, který v lednu 2019 zařízl dlouho připravovaný tendr na trolejbusy a elektrobusy s tím, že by se jednalo před letošními volbami, ve kterých už nekandidoval, o neodpovědný krok, se pochlubil tím, že stavba realizovaná španělskou Accionou nebyla prodražena ani o cent (v Ekvádoru se platí americkými dolary) a nebyla ani opožděna. Je nutné připomenout, že Acciona byla vybrána jako vítěz tendru spolu s brazilským gigantem Odebrecht, který na konci roku 2017 z tohoto konsorcia odstoupil. Brazilský podnik je v současnosti namočen v několika velkých korupčních kauzách, které zasahují vysoké politické kruhy i mimo Brazílii.

Jednotky o šesti vozech dodává španělský CAF. Celkem jich bude 18. (foto: Metro de Quito)

Očekává se, že se metro v celé délce rozjede do konce roku 2019 tak, jak bylo předem stanoveno. Denně by mělo přepravovat 400 tisíc cestujících, z čehož by největší zátěž, 150 000 cestujících, měla připadnout na severně ležící stanici El Labrador.

Text: Vít Hinčica