Autobusy Solaris Urbino pro africké souostroví

Polský Solaris se opět probojoval na africké území, byť poněkud specifické. Své autobusy dodá na Kanárské ostrovy, které se geograficky vzhledem ke své poloze řadí k Africe, jsou však autonomním společenstvím Španělska a jsou z tohoto titulu i součástí Evropské unie.

Autobus Solaris Urbino 12 na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)

Celkem 17 vozů má dodat výrobce, kterého loni převzala španělská skupina CAF, dopravci Guaguas Municipales, který provozuje veřejnou dopravu v Las Palmas de Gran Canaria, což je jedno ze dvou hlavních měst Kanárských ostrovů (sídlo vlády se každé čtyři roky střídá – jednou je jím Las Palmas de Gran Canaria, podruhé Santa Cruz de Tenerife). Dodávky prvních vozů by měly začít již v nejbližší době a ukončeny by měly být do konce května 2019. Zakázka má celkovou hodnotu 3,9 mil. €.

Solaris uvádí, že by měly být dodány 12m vozy poháněné ekologickým motorem, což v marketingové mluvě znamená dieselový motor plnící aktuálně platnou emisní normu EURO 6 (tedy to, pod co již legislativně nelze jít). Motory budou mít výkon 220 kW, propojeny budou s automatickými převodovkami, uzpůsobenými pro provoz v kopcovité krajině města. Každý z autobusů pojme až 103 cestujících, z toho se 26 může posadit. Naproti druhým dveřím se budou nacházet dvě místa pro invalidní vozíky.

Ve výbavě nebudou chybět kamerový systém monitorující jak prostor cestujících, tak prostor vně vozidla (doplnění funkce čelních zrcátek) a prostor před autobusem (čelní kamera) a za autobusem (couvací kamera). Součástí výbavy bude také hasicí systém v prostoru motoru, silnější klakson (tolik typický pro italské a španělské automobily a autobusy) a pro cestující klimatizace salónu cestujících doplněná o clony u dveří zamezující průniku teplého vzduchu do interiéru. Naopak marně bychom v autobusech pátrali po topení, namísto něj si dopravce zvolil účinnější izolaci vozidla (obvykle používanou pro skandinávské trhy). Už tradiční třešničkou jsou pak USB porty na nabíjení mobilních zařízení pro cestující. Zajímavostí je užití laku se speciální antigraffitovou úpravou a použití speciálního materiálu (rovněž antigraffitového) na sedadlech cestujících. U autobusů nebude instalováno zadní okno. Namísto toho zde bude neprůhledný materiál, který umožní instalaci reklamy z vnější strany.

Doplňme, že na Kanárských ostrovech nepůjde o první autobusy Solaris. Už v roce 2016 zde dodal výrobce 9 kloubových vozů Urbino 18. Celkově ve Španělsku bylo uvedeno do provozu téměř 200 autobusů a trolejbusů s logem Solarisu.

Libor Hinčica