Menu

Do Liberce zamíří první tuzemský Solaris Urbino 9 LE electric

Nejmenší nabízený elektrický „jezevčík“ při české premiéře na veletrhu CZECHBUS 2021. (foto: Matěj Stach)
Nejmenší nabízený elektrický „jezevčík“ při české premiéře na veletrhu CZECHBUS 2021. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 04. 2024 19:38
Matěj Stach
1 minuta čtení

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) pokračuje v rozšiřování vozového parku elektrobusů. Ve druhé polovině března 2024 byla se španělsko-polským výrobcem Solaris Bus & Coach uzavřena smlouva na pořízení ojetého vozu standardní délky (rok výroby 2016) i jednoho zástupce nejmenšího nabízeného provedení Solaris Urbino 9 LE electric (rok výroby 2022). Připomeňme, že podobným způsobem získal podnik loni v listopadu také svůj vůbec první elektrobus, jenž rovněž nese značku producenta z Bolechowa.

Slavnostní představení nejmenšího člena rodiny New Urbino proběhlo 30. září 2021 v online světě, a to s ohledem na doznívající pandemii. Vůz v portfoliu nahradil Urbino 8,9 LE odpovídající starší III. generaci a oproti němu i mírně nakynul, když se délka zvýšila na 9 270 mm a šířka na 2 450 mm. Snížit se naopak podařilo výšku, která činí 3 300 mm, resp. o 15 milimetrů více v případě linkového provedení. Za dva roky produkce se nejmenšímu Solarisu podařilo prosadit vedle domácího Polska a Španělska také v Německu, Itálii nebo Rumunsku. Do České republiky se ale zatím Urbino 9 LE electric podívalo pouze jednou, a to v rámci veletrhu CZECHBUS 2021.

Smlouvu na použitý elektrický midibus z roku 2022 uzavřel Dopravní podnik dne 27. 3. 2024 s českým zastoupením společnosti Solaris Bus & Coach, tj. s ostravskou firmou SOLARIS CZECH. Na rozdíl od minulého nákupu tentokrát není zřejmé, o jaký vůz se bude jednat. Celková cena za zánovní stroj dosáhla výše 9 997 000 Kč bez DPH, přičemž schována je v ní i šestiměsíční záruka na celé vozidlo a dvouletá záruka na trakční baterie. K předání elektrobusu má dojít do 15. 5. 2024. Dalším pořízeným vozem je Solaris Urbino 12 electric z roku 2016, který DPMLJ vyšel na 4 975 000 Kč. Separátní položka za přemístění nabíjecí zásuvky dle požadavku kupujícího má na rozdíl od minulého nákupu srovnatelného elektrobusu nulovou cenovku. Součástí smlouvy podepsané 20. března jsou stejné záruky jako u 9metrového vozu, jen k předání stroje má dojít už do 30. 4. 2024.

Pod Ještědem zatím nemají s provozem elektrobusů příliš zkušeností. Před pořízením prvního vlastního vozu DPMLJ krátce testoval pouze Škodu Perun 26 BB HE a mezi zářím 2023 a letošním lednem poté SOR NS 12 electric. Původně předváděcí vůz Solaris Urbino 12 electric (rok výroby 2020) zakoupený v listopadu 2023 začal do provozu zasahovat od 5. 2. 2024 pod ev. č. 800. Nyní se k němu přidají další dva sourozenci s podobným příběhem. Podzimní vize o vlastnictví minimálně čtyřech elektrobusů v roce 2025 se tak postupně stává skutečností.

Podobné články