Solaris zaznamenal pokles výroby. Navzdory očekávání

Polský Solaris se pochlubil výsledky prodejů za rok 2018. Ty sice nebyly nijak špatné, přesto jsou poněkud překvapením. Když totiž výrobce v loňském roce prezentoval výsledky za rekordní rok 2017, pochlubil se rovnou údajem o nasmlouvaných dodávkách pro rok 2018 s tím, že se počítalo poprvé s překročením magické hranice 1.400 vyrobených vozů. Nakonec se ale počet autobusů a trolejbusů zastavil na čísle 1.226, což je nejméně od roku 2012.

Autobusy Solaris Urbino ve výrobním závodě. (foto: Solaris Bus & Coach)

Solarisu se tradičně dařilo na domácím – polském – trhu, i když i tam výrobce zaznamenal jistý pokles. Pošestnácté v řadě se stal sice lídrem polského trhu, s 402 prodanými autobusy ovšem získal „jen“ 33% podíl. O rok dříve mu při 442 prodaných vozech patřilo 51 % trhu. Za Solarisem se tradičně umístil Mercedes-Benz a MAN (shodně 17 %), dařilo se ale také dalším polským výrobcům, konkrétně Autosanu a Ursusu. Celkově vzato polský trh s autobusy v roce 2018 nebývale rostl. Prodáno bylo 1.195 autobusů, zatímco v roce 2017 šlo jen o 795 ks.

Polský trh v roce 2018. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Do zahraničí zamířilo loni z Bolechowa 824 vozidel. Nejvýznamnějším trhem se stala v roce 2018 Litva (162 ks), těsně za ní se umístilo tradičně silné Německo (153 ks). Třetí příčka patří České republice (141 vozů) a čtvrtá náleží Itálii (113 ks). Nejvýznamnější dodávky putovaly do litevského Vilniusu (149 autobusů Urbino 12 a 18), italského Říma (90 vozů InterUrbino 12), belgické metropole Bruselu (63 hybridních vozů Urbino 12) a německého Düsseldorfu (54 kloubových autobusů Urbino 18).

Předešlý graf v číselných hodnotách. Zahrnuty jsou autobusy v hmotnosti nad 8 tun. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Velký nárůst v rámci struktury prodejů zaznamenal Solarisu u alternativních pohonů, především u hybridů a vozidel na elektřinu. 36 % všech kontraktů podepsaných v roce 2018 počítá s dodáním autobusů s nízkými emisemi, anebo mají být řešeny rovnou jako lokálně bezemisní (v tomto výčtu ale budou patrně zahrnuty tradičně také trolejbusy). Solaris v roce 2018 předal celkem 107 vozů, jež využívají ve svém pohonu baterie. Vozy zamířily do Belgie, Švédska, Španělska, Itálie, Norska, Německa, Polska, Rumunska, České republiky a na Slovensko. V prodeji elektrobusů v Evropě má patřit Solarisu druhá příčka znamenající 17% podíl. Trh ovládá čínská společnost BYD s 25 %, úspěšný je zejména díky pobídce na nizozemském trhu také výrobce VDL (13% podíl).

Podíl v oblasti elektrobusů. Z uvedených dat není zřejmé, zda jsou zahrnuty do výčtu také trolejbusy. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Ačkoli prodej autobusů v loňském roce nakonec v porovnání s rokem 2017 klesl, obrat společnosti se mírně zvětšil a činil 1,867 mld. zlotých.

Vývoj obratu Solarisu. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

V roce 2018 představil Solaris upravený design svých autobusů a nový produkt v podobě hybridního low entry modelu LITE (který ovšem reprezentuje tzv. mild hyrid, nikoli klasický hybrid). Tomuto produktu se budeme věnovat v čísle 1/2019. Pro rok 2019 chystá Solaris představení dvou novinek. Jednou z nich bude autobus s pohonem na palivové články, jež se ukáže ve Stockholmu na summitu UITP. Na veletrhu Busworld v Bruselu v říjnu se má pak ukázat prototyp trolejbusu Solaris Trollino 24 – přesahující délku 24 m. Vůz se má stát základem pro vývoj dalších trolejbusů, elektrobusů a hybridních autobusů o délce přesahující 24 m.

Libor Hinčica