Záchrana Trolzy na obzoru?

Známému ruskému výrobci trolejbusů Trolza (nástupci kdysi proslulého ZiU) zřejmě svítá naděje na záchranu. Okolo podniku totiž začal kroužit vážný zájemce. Ačkoli se původně spekulovalo o tom, že by tímto zájemcem mohl být ruský Kamaz, nakonec se objevilo velmi překvapivé jméno.

Nejnovější verze Megapolisu se letos představila v Petrohradu v rámci červnového konání dopravního fóra SmartTRANSPORT-2019. (foto: Sergej Keysee/Trolza)

Připomeňme, že se Trolza od 14. března 2019 nachází v polomrtvém režimu, neboť není schopna vyrábět, protože jí schází likvidita. Nadto ji tíží dluhy z minulosti, které není schopna splácet právě proto, že nevyrábí… Tento začarovaný kruh se naplno roztočil poté, co byl dne 13. března t. r. zatčen generální ředitel Trolzy Ivan Kotvickij, obviňovaný z toho, že se měl údajně již v roce 2015 dopouštět korupčního jednání. Banky už předtím byly neochotné Trolze poskytovat peníze ve větších objemech a od března 2019 jí pak utáhly kohouty naplno. Podnik, který v nedávné době investoval desítky milionů rublů do vývoje produkce (vsázel především na parciální trolejbusy a mínil se pustit i do sériové produkce elektrobusů), byl na bankách závislý, neboť by sám hromadnou produkci i vývoj z vlastních zdrojů nikdy plně neutáhl. A tak ačkoli Trolza oznamovala, že má na rok 2019 zakázky v hodnotě přes 300 mil. Kč, nebyla kvůli nedůvěře bank už téměř žádnou z nich schopna dokončit (ztratila třeba kontrakt pro Krymský trolejbus). Tržních příležitostí na ruském a okolních trzích pak využil rychle jako sup zejména Belkommunmaš.

Trestní řízení proti Kotvickému stále není završeno. Bývalý ředitel Trolzy má zákaz nočního vycházení a je mu zapovídán internet a styk s kýmkoli z Trolzy, mobilní hovory má omezené jen na volání v případě nouze. V náhlém zatčení Kotvického s odkazem na údajné protiprávní jednání již před čtyřmi lety viděla řada lidí boj o ovládnutí Trolzy. Jiní mu ale vyčítali, že měl stát za údajně špatným řízením podniku, které vedlo k tomu, že se od něj banky nakonec hromadně odklonily.

Kde je pravda, těžko říci, avšak za posledního půl roku bylo propuštěno ze zhruba 800 zaměstnanců Trolzy okolo 450 osob. Nicméně naděje na záchranu přece jen někde svitla. V létě 2019 se objevil vážný zájemce v podobě prosperujícího podniku PK “Transportnyje Sistěmy”, který je momentálně největším ruským výrobcem tramvají a je majetkově částečně provázán s ještě větším obrem, Transmašholdingem.

PK “Transportnyje Sistěmy” si v létě začala pronajímat některé výrobní prostory Trolzy ve městě Engels a zvažuje v nich výrobu trolejbusů, elektrobusů a možná i tramvají. Nicméně není vůbec jisté, jestli budou podnik a značka Trolza zachovány, v plánu je totiž v Engelsu vytvořit nový právní subjekt (zvažoval se například název “Engel’sskij zavod elektrotransporta”), který by tuto produkci pod sebe zahrnul. Navíc je otázka, jaké trolejbusy by se v závodě vyráběly, PK “Transportnyje Sistěmy” totiž sama vytvořila v roce 2015 prototyp trolejbusu Admiral typu 6281, který ale dosud jezdil po Ruské federaci “od ničeho k ničemu” (objevil se v Uljanovsku a 2x v Tveru a v Sevastopolu, momentálně je zkoušen v Petrohradu) a žádné sériové produkce se nedočkal. Podle posledních informací už měl být v Engelsu s pomocí pracovníků Trolzy sestaven první trolejbus, nebylo ale upřesněno, jakého typu. Že by přece jen začátek nové éry?

Text: Vít Hinčica

Zachrání se známý závod? Trolza sídlící v Saratovské oblasti platí nejen za podnik s bohatou historií, ale i vysoce kvalifikovanými lidmi a specifickým know-how. Na jaře 2019 běžela na sociální síti VKontakte kampaň #ТролзеЖить (#TrolzeŽiť), v rámci které podnik hledal podporu u široké veřejnosti. Nakonec za něj bojovali na vládní úrovni i někteří politici. (foto: Trolza)