Ruská Trolza v problémech

Společnost Trolza, tradiční ruský výrobce trolejbusů, se ocitla v problémech. Firma, která navazuje na slavný závod ZiU (Zavod imeni Urickogo), bojuje od začátku roku s obviněním šéfa společnosti z korupce a nedostatkem provozního kapitálu.

Nový trolejbus Megapolis od Trolzy. (zdroj: youtube.com)

Trolza v loňském roce představila nástupce modelu Megapolis, který sice nese stejné obchodní jméno, konstrukčně se ale kromě podvozkové části vše ostatní změnilo. Firma navíc nabízí nové provedení svého vozu hned v několika variantách. Současně loni ukončila definitivně produkci typu Optima (poslední vysokopodlažní verze). Předpokládalo se, že po tradiční zimní přestávce věnované na údržbu strojů bude od února zahájena výroba okolo dvacítky trolejbusů měsíčně. Namísto toho se ale dostavily těžkosti.

Dne 13. 3. 2019 došlo k zadržení dlouholetého šéfa podniku I. A. Kotvitskeho, a to v souvislosti s vyšetřováním policie, které se má zabývat problematikou korupčního případu z roku 2015, kdy měl šéf společnosti údajně nabídnout 2 mil. rublů jako úplatek daňovému inspektorovi, který měl za to snížit částku z nezaplacených daní z 90 na 40 mil. rublů. Pikantností je, že jen o rok dříve, než mělo dojít k úplatku, přebíral téže ředitel za Trolzu ocenění exportéra roku od ruské vlády.

Ředitel, kterému hrozí až 15 let vězení, tak z firmy zmizel v době, kdy se má společnost zabývat prezentací a výrobou nových produktů, shánění dalších zakázek a především provozního kapitálu. Právě ten totiž firmě najednou chybí. V současné době probíhají jednání o záchraně závodu, jedné ze silných značek ruského strojírenství. V dubnu se konalo setkání s guvernérem oblasti a náměstkem státní dumy, bližší podrobnosti ale firma ke schůzce neuvedla. Dne 20. 4. 2019 se poté uskutečnila rally na podporu firmy, které se účastnilo velké množství občanů. Ze setkání mj. vzešel apel účastníků na předsedu státní dumy  Vjačeslava Volodina a guvernéra Saratovska Valeryho Radževa, aby dopomohli nalézt řešení k zachování výroby trolejbusů.

Libor Hinčica