Prohlédněte si historický trolejbus Praga TOT

V areálu autobusových opraven pražského DP pokračují práce na opravě unikátu. Jeden z prvních moderních československých trolejbusů typu Praga TOT se dochoval do dnešních dnů a prochází v současné době náročnou rekonstrukcí, jejímž cílem je uvést vozidlo do stavu po zařazení do provozu.

Trolejbus po laku v areálu pražských dílen. (foto: Libor Hinčica)

Původní provedení prototypu trolejbusu Praga TOT na snímku z roku 1936. (archiv: Jan Arazim)

Pro zahájení pražské trolejbusové dopravy byly objednány tři různé trolejbusy od třech různých výrobců, což souviselo se snahou hlavního města nový dopravní prostředek náležitým způsobem otestovat. Ostatně trasa první pražské trolejbusové linky byla záměrně vytipována s cílem zde trolejbusy, o nichž se přemýšlelo již několik let, hlavně odzkoušet. Výrobci Škoda, Tatra a ČKD tak postavili celkem tři trolejbusy. Tatrovka využívala elektrické výzbroje od Siemensu s motory od vsetínského vynálezce Josefa Sousedíka. Karoserie modelu T86 vycházela z autobusu Tatra 23. Škodovka použila podvozek nákladního automobilu Škoda 553, přičemž karoserie byla vyrobena v Mladé Boleslavi, elektrickou výzbroj vyvinul plzeňský závod. ČKD zabudovala svou výzbroj, karoserii pak dodal závod Praga, přičemž jako základ byl použit autobus Praga TOV.

Pohled do rozpracovaného interiéru vozu. Povšimněte si například detailu provedení oken. (foto: Libor Hinčica)

První Pragovka obdržela ev. č. 303 a dokončena byla v roce 1936. Své první metry pod trolejí absolvovala na zkušební trati v areálu výrobce ve Vysočanech. Na základě dobrých zkušeností a s ohledem na zájem trolejbusovou dopravu rozšiřovat byly následně u ČKD objednány další trolejbusy, jež byly dodány v letech 1938–39. Celkem Praha provozovala 12 trolejbusů Praga TOT ev. č. 303–314, z nichž poslední dojezdil v hlavní městě až v roce 1961. Šlo o jediné vyrobené trolejbusy s karoserií Praga. V období druhé světové války další pragovácké trolejbusy nevznikly, ačkoli během ní i po ní vznikly plány hned na několik typů. Namísto toho ČKD zahájila montáž výzbrojí do francouzských karoserií Vétra a od roku 1948 zahájila i výrobu trolejbusů Tatra 400.

Připravená dveřní křídla. (foto: Libor Hinčica)

Prototyp ev. č. 303 byl vyřazen z provozu v roce 1959 a poté prodán Státnímu statku Střednice. Později byl vrak nalezen v Buštěhradu, odkud byl převezen v roce 1995 do depozitáře muzea MHD ve Střešovicích. Zde se trolejbus dlouho nacházel v nálezovém stavu, byl ale ukrytý pod střechou, což zabránilo jeho dalšímu chátrání.

Detail kabiny řidiče. (foto: Libor Hinčica)

Na jízdu to ještě nebude. (foto: Libor Hinčica)

Teprve v roce 2010 byla zahájena náročná rekonstrukce vozidla, která pokračuje až do dnešních dnů. Jak vozidlo momentálně vypadá, přibližují fotografie v tomto článku. Hodí se uvést, že pracovníci, kteří se na repasování vozidla podílejí, předvádějí opravdu neuvěřitelnou zručnost. Díky jejich píli, úsilí a preciznosti se snad Praha dočká návratu unikátního trolejbusu, který má letos již 83 let.

Libor Hinčica

Příprava detailů. (foto: Libor Hinčica)

Pohled na rozpracovaný trolejbus Praga TOT zezadu. (foto: Libor Hinčica)

Detail sedadla. (foto: Libor Hinčica)