Menu

Jihlava získala svůj první kloubový trolejbus. 15 Tr z Ústí

Do Jihlavy zamíří trolejbus 15 Tr z Ústí nad Labem ev. č. 572 (foto: Jiří Mejstřík)
Do Jihlavy zamíří trolejbus 15 Tr z Ústí nad Labem ev. č. 572 (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
25. 04. 2024 20:08
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) si pro účely retro provozu pořídil do svého vozového parku nečekaný přírůstek – ojetý trolejbus Škoda 15 Tr původního evidenčního čísla 572 z Ústí nad Labem.

Na rozdíl od článkových autobusů (v letech 1981–97 byly v Jihlavě v provozu vozy Ikarus 280.08) se kloubové trolejbusy v horácké metropoli nikdy neobjevily, což však neznamená, že se zde o nich neuvažovalo. V závěru 80. let, kdy se město po několikáté vrátilo k plánům na výstavbu trolejbusové tratě do Bedřichova (ta byla nakonec zprovozněna až v roce 2023), se uvádělo, že pro zajištění potřeb budoucí tratě bude zapotřebí zakoupit vozidla Škoda 15 Tr, nicméně z dosud známých archivních dokumentů nevyplývá, jak početná měla jejich flotila být.

V letech 2022 a 2023 bylo možné se v Jihlavě projet kloubovým trolejbusem 15 Tr ev. č. 3505 z Brna. (foto: Libor Hinčica)

Kloubové trolejbusy 15 Tr objevily v Jihlavě až v letech 2022 a 2023, kdy si DPMJ zapůjčil brněnský trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 3505 pro zpestření programu dne otevřených dveří. Mimoto se ulicemi Jihlavy projela v rámci vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky na podzim 2022 i ex-chomutovská „patnáctka“ původního ev. č. 005, která ovšem nesvezla cestující. Další vozidla (ex-plzeňský vůz ev. č. 474 a ex-ústecký ev. č. 511) ze sbírky místního spolku ZHTA (celým názvem Občanské sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů, z. s.) se prezentovala jen jako statické exponáty. Mimo vozů 15 Tr se pak v září 2023 objevil v Jihlavě i jejich předchůdce v podobě modelu Škoda Sanos ze sbírek Pardubického spolku historie železniční dopravy

Nyní DPMJ zatoužil mít svůj vlastní kloubový trolejbus. Za částku 70 000 Kč bez DPH si koupil ex-ústecký trolejbus ev. č. 572 typu 15 Tr10/7 z roku 1992. Tento vůz měl zajímavý příběh, který se nezačal psát na severu Čech, ale na jihu. Šlo totiž o vůz dodaný původně do Českých Budějovic, kde jezdil až do roku 2009 pod ev. č. 38. Následně zamířil do maďarského Szegedu, který v té době vyvíjel podnikatelské aktivity v oboru modernizace starších tramvají a trolejbusů, přičemž jedním ze zákazníků, který si generální opravy svých „patnáctek“ objednal, byl i ústecký DP. Ten do Maďarska poslal mj. na opravu vůz ev. č. 543, jehož karoserie se však po odstrojení ukázala být v takřka neopravitelném stavu. Došlo proto k záměně skříně za „náhradní“ z ex-budějovického vozu, elektrická výzbroj (resp. její použitelné části) byly převzaty z ústeckého trolejbusu. V Ústí pak bylo po návratu trolejbusu rozhodnuto, že neponese původní evidenční číslo 543, ale bylo mu přiděleno nové číslo 572. Ještě na přelomu let 2021 a 2022 se vůz v Ústí nad Labem dočkal větší opravy, po níž se vrátil do provozu v dubnu 2022. V provozu s cestujícími se objevil naposledy dne 19. 2. 2024. Najeto by měl mít 1 846 523 km.

Premiéru si v ulicích Jihlavy odbyl v září 2023 i kloubový trolejbus Škoda Sanos. (foto: Libor Hinčica)

Jihlavský DP by měl trolejbus využívat pro příležitostné retro jízdy, je však otázkou, jaká je dlouhodobá perspektiva (a udržitelnost) jeho nasazení. S ohledem na vysoký stupeň provedené modernizace (nová čela dle verze „M“, úpravy interiéru, tónovaná okna atp.) trolejbus ani nelze použít coby reprezentanta neuskutečněného projektu z konce 80. let, jinými slovy zde neexistuje žádná historická vazba k pořízené modifikaci (vůz je zkrátka pouhé „retro“). Dopravce ovšem zohlednil fakt, že trolejbus disponuje starším provedením sedaček (koženkovými), nemá klimatizaci stanoviště řidiče a je lakován ve schématu s pruhy odkazujícím na původní barevné řešení trolejbusů 15 Tr.

Připomeňme, že DPMJ dosud žádný vlastní historický trolejbus ani autobus nemá, přestože se v minulosti opakovaně uvažovalo o zachování některého z končících vozidel, případně o zpětném odkupu některého z ex-jihlavských vozů. Podnikovou sbírku tak do značné míry suplují právě aktivity výše zmíněného spolku ZHTA. Nedávno měl DPMJ odmítnout možnost pořízení původně jihlavského autobusu Škoda 706 RTO MTZ ze soukromé sbírky, jenž je po precizně provedené celkové renovaci. Tento autobus tak patrně zamíří do služeb jiného DP v ČR.

Podobné články