Menu

Do Olomouce dorazila první tramvaj EVO1

Příjezd prvního vozu EVO1 do Olomouce. (foto: DPMO)
Příjezd prvního vozu EVO1 do Olomouce. (foto: DPMO)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 09. 2018 17:45
Redakce
1 minuta čtení

Hanácká metropole dnes (14. 9. 2018) převzala první z osmi objednaných tramvají typu EVO1. Vozidlo do města dodaly Krnovské opravny a strojírny (KOS Krnov), jež jsou součástí Aliance TW Team (společně s VKV Praha a Pragoimexem). Ty uspěly ve výběrovém řízení, jež bylo uzavřeno v loňském roce.

Příjezd prvního vozu EVO1 do Olomouce. (foto: DPMO)

Tramvaje EVO1 si Olomouc objednala za částku 21,961 mil. Kč za vůz. Pět tramvají má být v jednosměrném a tři v oboustranném provedení (typ EVO1/O), první dodaný vůz je vyhotovený v jednosměrném provedení, přičemž oproti prototypu, jenž byl dodán do Mostu, se tramvaj odlišuje upraveným designem čel, u nichž je možné pozorovat zaoblenější tvary (zcela odlišné je řešení čelního skla, okenních sloupků řidiče, bočního zasklení atp.). Velké diskuze rozpoutalo barevné řešení vozidla, které vychází z tradičního nátěru DP města Olomouc.

Výběrové řízení na nové tramvaje bylo vypsáno již v květnu 2016 a původně operovalo s odhadovanou hodnotou zakázky 176 mil. Kč. Krátce na to však došlo k navýšení na 179 mil. Kč. Tendr, který svým zadáním od počátku budil obavy o jeho otevřenosti, musel být po zásahu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zrušen. V lednu 2017 byl ale vypsán znovu, přičemž odhadovaná hodnota zakázky se zázrakem zhoupla na 251,8 mil. Kč. Proti novým pravidlům soutěže – zejména proti krátkým dodacím lhůtám – se ohradila společnost Stadler, nicméně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nechal tentokrát běžet výběrové řízení dál a v září 2017 mohl olomoucký DP uzavřít výběrové řízení s očekávaným vítězem (a jediným účastníkem tendru) – společností Krnovské opravny a strojírny.

Příjezd prvního vozu EVO1 do Olomouce. (foto: DPMO)

První vůz byl do Olomouce dodán po necelém roce od podpisu smlouvy. Ve vozovně byl složen dne 14. 9. 2018. Tramvaje EVO1 pro DPMO budou plně klimatizované a nabídnout kapacitu až 107 pasažérů (75 stojících a 32 sedících). Výměna cestujících bude zajištěna skrze čtvery dveře, z nichž první jsou pouze jednokřídlé, zbylé dvoukřídlé. Plošina pro vozíčkáře se nachází u druhých dveří. Tramvaj je někdy označována jako 100% nízkopodlažní, neboť jí lze projít bez nutnosti překonávání schodů. Většina sedadel je ale umístěna na podestách.

Libor Hinčica

Podobné články