Menu

Konec trolejbusů Škoda 14 Tr a 15 Tr se blíží i ve Zlíně

Trolejbus 15 TrM ev. č. 350 na své rozlučkové jízdě ulicemi Zlína. (foto: Matyáš Škrabana)
Trolejbus 15 TrM ev. č. 350 na své rozlučkové jízdě ulicemi Zlína. (foto: Matyáš Škrabana)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 07. 2018 18:11
Redakce
1 minuta čtení

Obnova vozového parku probíhá také v Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO), a tak se pomalu chýlí ke konci i dny posledních provozních vozů typů Škoda 14 Tr a 15 Tr. Od obou zástupců zbývá v provozu už jen jediný vůz.

Trolejbus 15 TrM ev. č. 350 na své rozlučkové jízdě ulicemi Zlína. (foto: Matyáš Škrabana)

První trolejbus Škoda 14 Tr se dostal do Zlína již v roce 1981 (šlo o vůz z nulté výrobní série tohoto tehdy zcela nového typu, byť jeho vývoj začal probíhat již na sklonku 60. let). Celkem se pak v ulicích Baťova města prostřídalo 43 vozů, mezi nimi i dva zástupci modelu 14 TrM. Po vyřazení trolejbusu ev. č. 169 v říjnu 2014 zůstává nadále v provozu už jen vůz ev. č. 170. Jeho ponechání (i přes nákup dalších nových vozidel v mezičase) není náhodné, neboť dopravce zamýšlí zachovat tento trolejbus následně jako historický. Odstavení z provozu s cestujícími lze očekávat v příštím roce.

Pro Zlín a zejména jeho meziměstskou spojnici do Otrokovic, se staly nesmazatelným symbolem trolejbusy Škoda 15 Tr, ostatně dnes již legendární scénka herce Josefa Poláška „Zlínský trolejbus“ symbolizuje právě jízdu do Otrokovic s tímto typem vozidla. První trolejbus 15 Tr (čtvrtý prototyp) získal Zlín (tehdy ještě Gottwaldov) v roce 1989, záhy jej však předal do Ostravy výměnou za 2 vozy Škoda-Sanos. Následně nové kloubové trolejbusy ze závodu Škoda Ostrov směřovaly do Zlína v letech 1990–2001 (od roku 1995 v modernizované verzi 15 TrM) a jejich celkový počet se zastavil na 36 vozech. Poté si navíc dopravce zakoupil ještě čtyři starší trolejbusy z Prešova (3 ks) a Hradce Králové (1 ks), takže celkový počet „patnáctek“ stoupl na 40 vozů.

Po vyřazení vozu ev. č. 350 zůstává nadále ve stavu provozních trolejbusů jen jedna

S vyřazováním trolejbusů tohoto typu (pomineme-li onen zmiňovaný čtvrtý prototyp, jež zakotvil v Ostravě) se začalo v roce 2005. Po loňském vyřazování zůstaly v provozu už jen poslední dva vozy Škoda 15 TrM ev. č. 346 a 350. Druhý zmiňovaný vůz byl naposledy do provozu s cestujícími vypraven dne 29. 6. 2018 (na linku č. 2, 10. pořadí), načež byl odstaven a ponechán jako záložní. V sobotu dne 21. 7. 2018 se uskutečnila symbolická rozlučka s tímto vozidlem, která byla interní akcí místních fanoušků veřejné dopravy sdružených v Soukromé skupině přátel dopravy (SSPD), který organizuje celou řadu akcí i pro další zájemce (nejen) z České republiky. Po této akci byl trolejbus vyřazen z provozu.

Nyní tak zbývá už jen poslední trolejbus ev. č. 346 (15 TrM13/6M). Tento vůz slouží primárně jako záložní a k jeho vyřazení by mělo dojít v příštím roce po dodání prvního trolejbusu Škoda 35 Tr (s karoserií Urbanway) a odzkoušení tohoto nového typu trolejbusu. Tím se kapitola trolejbusů Škoda 15 Tr(M) uzavře v dalším českém městě. S jeho ponecháním jako historického vozidla se bohužel nepočítá, neboť řadu 14/15 Tr by měl zastupovat jen výše zmiňovaný vůz ev. č. 170.

Libor Hinčica, Matyáš Škrabana

Podobné články