Kyjev poptává další nové tramvaje

Hlavní město Ukrajiny vypsalo včera pozdě odpoledne tendr na deset nových 100% nízkopodlažních tramvají o délce více než 26 m a dále tendr na deset nových 100% nízkopodlažních tramvají o délce více než 30 m. Stalo se tak jen necelé dva měsíce poté, co byl vypsán tendr na 10 částečně nízkopodlažních 3článkových tramvají (min. 70 % podlahové plochy musí být nízkopodlažní) o délce více než 26 m v odhadované hodnotě 430,56 mil. hřiven (cca 355,5 mil. Kč).

Nové tramvaje PESA Fokstrot podstatně povýšily komfort. Moskvě se ze původně dohodnutách 120 kusů podařilo udat 70, zbytek putuje právě do Kyjeva. Nyní chybí dodat poslední desítku vozidel. (foto: Kyjivpastrans)

Poslední jmenované výběrové řízení (z 28. září 2018) se zdá ušité na míru oděskému podniku Tatra-Jug, který má tramvaj K-1M6 coby prototyp od 2. května 2018 na zkouškách v Kyjevě. Výběrové řízení dále překvapuje vysokou cenou za jedno vozidlo, a sice více než 35 mil. Kč, což je jednak více, než kolik se platilo za 1 cca 26,3 m dlouhou 100% nízkopodlažní Pesu Fokstrot z první desetikusové série, která se poprvé Kyjevem projela coby regulérní vozidlo místního DP na konci roku 2016, jednak téměř tolik, kolik stojí PESA Fokstrot pro Kyjev v druhé 40ks dodávce, a jednak zhruba tolik, kolik stojí jedna 30,2m 100% nízkopodlažní pětičlánková tramvaj Elektron.

Dne 5. listopadu 2018 vypršela lhůta pro podávání nabídek. Překvapivě, možná kvůli realističtější ceně, se sešly hned čtyři nabídky, a sice od Belkommunmaše, Tatry-Jug, ČAO “Kyjivskyj zavod elektrotransportu” (KZET) a také od UKVZ-Ukraina. Třetí podnik není našincům příliš znám, například roku 2009 vypustil do světa prototyp tříčlánkové tramvaje 71-154M-K, který však byl sestrojen podle dokumentace petrohradského PTMZ (Petrohradský tramvajně-mechanický závod; Петербу́ргский трамва́йно-механи́ческий заво́д), nebo také ve spolupráci se Cegelecem a dalšími podniky využíval staré T3, ze kterých, při použití nového nízkopodlažního článku, vytvářel téměř 29 m dlouhé tramvaje KT3UA (Kyjivpastrans jich má 14, z toho 5 neprovozních, a označuje je také jako K 3 R - N, prototyp vznikl částečně v Parsu nova). Tramvaj 71-154M-K jezdila v běžném provozu mezi léty 2011 až 2017 pod ev. č. 450, poté byla kvůli konstrukčním a jiným vadám odstavena. KZET momentálně nemá vlastní vozidlo, takže se nedá očekávat, že by vyhrál, ledaže by vystupoval jako spolupracující podnik jiného výrobce. Pokud jde o firmu UKVZ-Ukraina, jedná se o dealera známé ruské společnosti UKVZ (Usť-Katavskij vagonstrojitělnyj zavod imeni Sergeje Mironoviče Kirova) a zde se s ohledem na politickou situaci nedá čekat žádné překvapení. Výsledky zářijového tendru na nové tramvaje mají být známy brzy.

Vůz 71-154M-K už nejezdí a zřejmě už ani nepojede, protože na jeho zprovoznění nepanuje velký zájem. (foto: Kyjivpastrans)

Pokud jde o právě otevřené dva tendry na celkem 20 nových tramvají, i ty zaujmou. Bizarní je jednak fakt, že tendr na delší tramvaje pracuje s nižší odhadovanou cenou za 10 vozidel, a sice 500,030 mil. hřiven (cca 41,3 mil. Kč/vozidlo), zatímco tendr na kratší tramvaje pracuje s odhadovanou cenou 568,632 mil. hřiven (cca 47 mil. Kč/vozidlo). Další zvláštností je, že udávaná doba plnění má běžet od 1. ledna do 31. prosince 2019, ačkoli elektronická aukce se má rozbíhat v obou případech až od odpoledních hodin 22. ledna 2019. Lhůta pro podání nabídek je u obou tendrů již 13. prosince 2018. Je zřejmé, že termíny jsou tak šibeniční, že je sotva může splnit zahraniční subjekt, pokud by už nebyl předem informován o tom, že budou tendry vypsány. Ostatně vypsání tendrů krátce před víkendem, blízko svátků vánočních, něco málo přes 3 pracovní týdny na podání nabídek a jen tři týdny na podání možných stížností hovoří samy za sebe.

Dá se očekávat, že vítězství v tendru na kratší tramvaje si odnese PESA (čemuž nasvědčuje i vyšší cena za vozidlo), která už opakovaně oznámila záměr vyrábět tramvaje na Ukrajině, či domácí Elektron a vítězství v tendru na delší tramvaje pak zřejmě zaznamená Elektron.

Text: Vít Hinčica