Belkommunmaš dodal první tramvaje typu BKM 802E

Běloruskému výrobci Belkommunmaš se podařilo na trhu prorazit s jeho částečně nízkopodlažní tramvají typu 802, resp. přesněji 802E. První vozy zamířily do města Pavlodar v Kazachstánu.

Tramvaj BKM 802E v kazašském Pavlodaru. (foto: Belkommunmaš)

Belkommunmaš vyrobil první vůz typu 802 v roce 2014. Šlo o částečně nízkopodlažní sólo tramvaj o délce 15,5 m a šířce 2,5 m určenou primárně pro provozy v zemích bývalého Sovětského svazu. Model tramvaje, která má dle výrobce nabízet přibližně 40% podíl nízké podlahy v oblasti u prostředních dveří (jde tedy o jakousi běloruskou modifikaci u nás známého modelu VarioLF), byl odvozen od článkového provedení s typovým označením 843.

První prototyp byl v listopadu 2014 předán do provozu ve městě Navapołacak v Bělorusku. K sériové výrobě bylo přistoupeno až v roce 2017, a to pro netradičního zákazníka z Kazachstánu, města Pavlodar. To je jedno ze tří provozovatelů tramvajové dopravy v tomto středoasijském státě. Tramvaje zde začaly sloužit cestujícím od 18. 10. 1965 a ve městě jsou dnes velmi populární (jejich služeb využívá zhruba 40 % obyvatel města, kterých bychom zde napočítali přibližně 350.000). Tramvajová síť má délku přibližně 45 km. Vozový park tvoří takřka výhradně tramvaje 71-605 známější pod označením KTM-5. Většina těchto vozů byla vyrobena v 70. a 80. letech 20. století. V menším počtu jsou zastoupeny tramvaje 71-608K z 90. let, nalezli bychom zde i jednu tramvaj 71-619K z roku 2004 a sedm částečně nízkopodlažních vozů 71-623-02 z let 2012–2015, které do loňského roku představovaly nejmladší zástupce ve flotile dopravce.

Dne 9. 12. 2017 byl do Pavlodaru přepraven první z běloruských vozů typu 802E. Po něm následovaly ještě do konce téhož roku další dvě tramvaje téhož typu (přepraveny 10. 12. a 29. 12. 2017). První z těchto vozů byl dne 12. 10. 2017 představen slavnostně zástupcům města a novinářům. Doposud dodané vozy obdržely ev. č. 154, 155 a 156. V provozu s pasažéry se však prozatím ještě neobjevily. S vozidly se nejprve seznámí provozní personál a musí být s nimi provedeny nezbytné zkušební jízdy. Podle údajů výrobce pojme tramvaj typu 802E až 165 cestujících, což je ovšem pouze teoretická hodnota. Míst k sezení se ve vozidle nachází 28. Nové tramvaje jsou spolufinancovány za využití půjčky Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Do konce roku 2018 jich má město získat ještě 20, takže celkový počet vozidel typu 802E v Pavlodaru bude 23 kusů, což by mělo přinést obnovu zhruba pětiny vozového parku tramvají.

Libor Hinčica