Vybrané trolejbusové a tramvajové investiční akce na Ukrajině

V následujícím výčtu se podíváme za některými probíhajícími či plánovanými investičními akcemi, které se na Ukrajině týkají tramvají a trolejbusů. 

Ex-plzeňský vůz ve městě Mykolajiv na snímku z roku 2016. (foto: Petr Bystroň)

Kyjev v srpnu t. r. vysoutěžil stavbu nové, cca 1,8 km dlouhé trolejbusové trati, která vylepší dopravu mezi pravým a levým břehem řeky Dněpr; respektive je cílem to, aby se centrum města, které leží na pravém břehu této řeky, trolejbusovou dopravu rychleji propojilo s břehem levým a nebylo třeba jezdit mezi oběma lokalitami delší trasou. Na objednaných 40 nových tramvají PESA sice Kyjev nemá finance, jak vyšlo najevo minulý týden při jednom z jednání na tamní radnici, a je otázkou, zda letos najde dostatek peněz i na nové trolejbusy, nicméně to mu nebrání v tom, aby za v přepočtu zhruba 100 mil. Kč rozestavěl novou trať po Staronavodnickoj ulici, která leží v pravobřežní (historické části) města, nedaleko od známého památníku Rodina-mať. Na druhou stranu, nikdy nedokončená trolejbusová trať po ulici Gagarina v levobřežní části města byla před pár týdny podrobena likvidaci. 

Ve Lvově by rádi další Elektrony. (zdroj: «Electron» Corporation)

Ve Lvově by rádi další Elektrony. (zdroj: «Electron» Corporation)

V západně ležícím Lvově byl nedávno zmíněn plán na stavbu spojovací jednokolejné tramvajové trati o délce 320 m vedené po ulici Kopernika (od zastávky Sacharova severovýchodním směrem, plán sítě zde), díky čemuž by se zlepšila dostupnost centra ve směru od jihu. Připomeňme, že nedávno, byť ve dvou etapách, otevřel Lvov trať na jižně ležící sídliště Sychiv a nadále pokračuje v rekonstrukci své tramvajové sítě. Kromě toho by Lvov rád v příštím roce zakoupil 40 trolejbusů a 10 tramvají (předpokládá se opět model Elektron). Stejně tak ale zvažuje nákup ojetých tramvají, mimo jiné připadají v úvahu berlínské vozy KT4DM. 

Ne zrovna daleko od Lvova ležící Rovno pořizuje 9 ojetých trolejbusů, a to skrze slovenského prostředníka, firmu DUOX s.r.o. Cena jednoho trolejbusu, který má být typu Škoda 14 Tr, nebo ekvivalentní, činí průměrně 560 tisíc hřiven. Podrobnosti zatím nebyly zveřejněny. V září 2017 zároveň oznámil tamní DP vítěze výběrového řízení na 6 nových parciálních trolejbusů (o tomto tendru jsme nedávno informovali). Trolejbusy bude dodávat firma "Torhovyj Dim "LITAN", která nabídla typ Dnipro-T203. Celková cena kontraktu bude 38 699 700 hřiven, což je jen o pár set hřiven méně, než v soutěži předložil druhý uchazeč OOO "BKM-Ukrajina" zastupující běloruský Belkommunmaš. 

Na parciální trolejbusy si udělal zálusk i Dněpropetrovsk (Дніпро), ve kterém se v létě objevily dva vozy právě zmíněného typu Dnipro-T203 (vyrábí jej přímo v Dněpropetrovsku sídlící Pivdennyj mašynobudivnyj zavod; Південний машинобудівний завод) mající v případě Dněpropetrovsku autonomní bateriový pohon s udávaným dojezdem 20 km. Od 4. srpna 2017 byly oba vozy nasazeny na novou linku, kde svou přednost využijí. Vzápětí tamní dopravce “Dniprovs'kyj elektrotransport” (“Дніпровський електротранспорт”) vypsal další zakázku, ta byla ovšem nedávno zrušena kvůli účasti pouze jednoho zájemce (OOO "BKM-Ukrajina"), a tak se 12. září 2017 vypsala znovu. Za 13 poptávaných vozů se předpokládá vynaložení 74,1 mil. hřiven. Uchazeči jsou povinni složit bankovní záruku ve výši 1 mil. hřiven. 

Trolejbus Dnipro-T203 v Dněpropetrovsku. (foto: Andrej S.)

A ještě interiér na dvou snímcích. (foto: 2x Andrej S.) 

A ještě interiér na dvou snímcích. (foto: 2x Andrej S.) 

1039556.jpg

Ve stejný den jako Dněpropetrovsk, tj. 12. září 2017, vypsal zakázku i Mykolajiv. Ta se ale týká výstavby nové trolejbusové trati na ulicích Lazurnaja a Ozjornaja v západním sektoru města a její odhadovaná hodnota je téměř 30 mil. hřiven. Uchazeči mají možnost předložit svou nabídku do 29. září 2017. Do 15. prosince 2018 pak musí být nová trať odevzdána do provozu. 

Kromě toho by chtěl Mykolajiv výhledově stavět další trolejbusové tratě, a to v délce několika kilometrů, a vylepšit svou trolejbusovou vozovnu (plánek sítě zde). Zde se už ovšem počítá s úvěrem Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Po úspěchu (nejen) nedaleké Oděsy se získaným úvěrem od EBRD na nová vozidla si město ležící při řece Jižní Bug dělá naděje, že by se kohouty EBRD mohly otevřít i jemu, a to do výše až 10 mil. eur. Peníze z cizího zdroje by putovaly na několik desítek nových trolejbusů (8 mil. eur) a také právě na nové tratě (2 mil. eur). Původně měl sice Mykolajiv v úmyslu pořizovat 50 vozidel, ale tento počet může být nakonec o něco pokrácen. Nicméně Oděsa musela od uzavření dohody s EBRD čekat zhruba dva roky na to, než se dočkala příchodu prvního trolejbusu financovaného s pomocí této instituce, jelikož EBRD všechny kroky žadatelů bedlivě prověřuje. 

Dodejme, že Mykolajiv v posledním období značně omladil svůj vozový park elektrické trakce díky ojetým vozidlům z ČR (11 tramvají T3M z Plzně, 20 trolejbusů 14 TrR z Brna, 1 trolejbus 14 TrM z Ostravy a 4 vozy téhož typu z Plzně a 8 vozů 14 Tr z Brna; dále jedna tramvaj T3A došla před dvěma lety z Rigy). Mimoto se teď ještě Mykolajiv snaží v rámci možností obnovovat svou tramvajovou infrastrukturu.  

Loni jsme informovali o trolejbusovém provozu v Ivano-Frankivsku. Tam stihli ještě do prosince 2016 dobudovat v severozápadní části města trať k tamní oblastní nemocnici. Mimo to dosud zakoupili 12 ojetých trolejbusů z Rakouska (5 ks GE 112 M 16 a 7 ks NGT 204 M 16), letos pak přišly 2 trolejbusy z Bratislavy, a to typu 14 Tr (předtím působily ve Zlíně). Ex-salcburské trolejbusy byly kupovány v rámci různých kontraktů, celkový počet těchto "kloubáků" se ještě bude zřejmě navyšovat, a stejně tak se dá očekávat příchod dalších ojetin, ale i nákup několika desítek nových vozů. 

Černovice (Чернівці), které leží na úpatí Karpat, vypsaly v srpnu 2017 zakázku na 6 nových sólo trolejbusů v odhadované hodnotě 33 mil. hřiven. Kromě toho ještě poptávaly v jiné srpnové zakázce ojeté vozy (13 ks), které měly být reprezentovány vozy Škoda různých typů (14 Tr, 15 Tr, 21 Tr ACI), nebo jejich ekvivalenty. Zatímco první tendr již byl uzavřen (na uveřejnění výsledku se čeká), druhý má lhůtu pro podávání nabídek stanovenou na 24. října 2017. Jeden tendr na ojeté vozy Škoda nebo jejich ekvivalenty přitom Černovice letos už pořádaly, dvakrát vyhrálo výše zmíněné slovenské "eseróčko" DUOX a jedenkrát rovněž výše zmíněný Torhovyj Dim "LITAN". Dodejme, že second-handové Škodovky začali v Černovicích nakupovat už v loňském roce, takže dnes v tomto městě najdeme například vozy z Ostravy, Plzně, Brna či Bratislavy. 

V Kremenčuku, jenž leží na střední Ukrajině a rozkládá se většinově na levém břehu Dněpru, začali v srpnu t. r. stavět trolejbusové tratě také na druhém břehu této řeky. Na mostě, který oba břehy Dněpru na katastru města spojuje, se nicméně stavba trolejového vedení ukázala jako nemožná, a tak se v Kremenčuku objeví 10 parciálních trolejbusů. Trolejbusy tedy budou mezi oběma břehy putovat s pomocí baterií. Kdy se ve městě parciální trolejbusy objeví, ještě není přesně známo. 

Zatím, v červnu 2017, byla vypsána zakázka na 35 sólo a 5 kloubových klasických trolejbusů financovaných úvěrem EBRD. Všechny přitom dodá Bogdan. 

S výběrovými řízeními, zejména na vozidla, se v posledních měsících na Ukrajině doslova roztrhl pytel a je těžké je při velkém množství tamních trolejbusových a tramvajových provozů sledovat. Právě uvedený výčet tedy zachycuje jen vybrané akce z posledních měsíců a navazuje na některé naše předchozí články, dostatečně však dokladuje, že se ukrajinský trh s trolejbusy a tramvajemi nemálo rozhýbal a řada tamních provozů již pomýšlí nejen na své přežití, ale usiluje i o svůj další rozvoj. 

Text: Vít Hinčica