Stadler Metelica již i v prodloužené verzi

Tramvaje Stadler Metelica se v České republice proslavily v souvislosti s vítězstvím švýcarské firmy Stadler v tendru na nové tramvaje pro Ostravu, kam má zamířit celkem až 40 vozů. První ilustrační fotografie prezentované v souvislosti s ostravskou zakázkou vyobrazovaly právě prototypové tříčlánkové vozidlo s obchodním jménem Metelica o délce 26715 mm, které bylo vyrobeno v Bělorusku v roce 2014 a slouží pro nejrůznější zkoušky a testování v ostrém provozu. Později byl design tramvají pro Ostravu pozměněn a dnes budoucí model vystupuje oficiálně jako člen rodiny Tango, což však nic nemění na jeho příbuznosti (zejména v oblasti řešení podvozků) s modelem Metelica určeným původně primárně pro ex-sovětské státy.

Původní tříčlánková verze byla usazena pouze na trojici podvozků. Prodloužená varianta pro Petrohrad má podvozky čtyři. (foto: "TURBO JET")

Mimo Ostravu uspěl Stadler s Metelicou ještě v ruském Petrohradě, kde však bude dodávána verze, která je s tou původní provázaná výrazně více, ani v tomto případě ale nepůjde o zcela identický produkt. Do Petrohradu sice zamíří tříčlánková verze, avšak v porovnání s prvním prototypem vozu Metelica výrazně prodloužená, a to na délku 33450 mm. Prodloužen byl střední článek, který je tak nyní usazen na dvojici podvozků.

Tramvaje se neobjednal přímo Petrohrad či jeho dopravní podnik, ale soukromá společnost TKK – Transportnaja Koncessionnaja Kompanija (Транспортная Концессионная Компания), která na základě uzavřené smlouvy s městem má vybudovat a po dobu 30 let provozovat síť tzv. rychlých tramvají v Krasnogvardějském obvodě (nepůjde však o zcela nové tratě, většina úseků vznikne rekonstrukcí již existujících tratí „konvenčních“ tramvají).

Boční pohled na řešení jednoho z čel. Vůz je řešený jako obousměrný a oboustranný. Design je identický s prvním prototypem. (foto: "TURBO JET")

Od počátku se předpokládalo, že po vítězství TKK bude záhy oznámeno i vítězství Stadleru coby dodavatele vozidel pro budoucího provozovatele, k čemuž později skutečně došlo. TKK si objednala celkem 23 tříčlánkových obousměrných a oboustranných tramvají s délkou téměř 33,5 m, které zvládnou pojmout až 370 pasažérů, z toho 66 sedících. Prvních šest vozů má být dodáno do konce letošního roku, přičemž první vůz již závod Stadleru v běloruském Minsku dokončil a převezl jej i do jedné z vozoven místního DP, přičemž v síti minského DP by měly začít první zkušební jízdy.

Ještě jeden pohled na vůz Metelica "Čížek" pro Petrohrad. (foto: "TURBO JET")

Zeleno-bílo-černě lakovaný vůz je vybaven mj. klimatizací salónu cestujících i stanoviště řidiče, kamerovým systémem (včetně kamery pro snímání provozu za čelním sklem), zásuvkami pro pasažéry (klasickými i na bázi USB) atp. Ačkoli tramvaj svou konstrukcí spadá do rodiny vozů Metelica, samotná společnost TKK jej pojmenovává jako „Čižik“ (Чижик), tedy česky čížek. Toto pojmenování je inspirováno ruskými železnicemi, kde se vozidla tradičně nazývají podle nejrůznějších ptáků.

Pohled na střechu vozidla a uspořádání komponent elektrické výzbroje a klimatizace. (foto: "TURBO JET")

Na prvním úseku petrohradské rychlé tramvaje by měly nové vozy od Stadleru vyjet ještě letos. Dokončení celé sítě včetně nové vozovny se předpokládá do konce roku 2020.