Závod EvoBusu v Holýšově čeká růst. A nejen ten

Skupina Daimler Buses investuje 140 mil. € (cca 3,6 mld. Kč) do svých evropských závodů na výrobu autobusů. Řada investic se bude týkat výrobních prostor v Německu, kde Daimler Buses (resp. EvoBus, pod nějž jsou sdruženy značky Mercedes-Benz a Setra) vyrábí doposud jako jediný výrobce městské i zájezdové autobusy, finance ale přitečou také do České republiky, kde se zvětší výrobní závod v Holýšově.

Mercedes-Benz Future Bus se představil letos i v Holýšově. Produkt je zajímavou technickou hříčkou, reálně s ním ale příliš počítat nejde. (foto: EvoBus)

Řada výrobců standardní produkci v Německu kvůli vysoké ceně práce opustila. Například tradiční rival EvoBusu – MAN Truck & Bus – vyrábí své autobusy v Polsku a v Turecku. Nové investice EvoBusu mají zaručit, že výrobní závody v Německu zůstanou zachovány minimálně do konce roku 2024. Kromě peněz určených na úpravy výrobních závodů budou masivní částky vynaloženy také do dalšího vývoje vozidel – Daimler Buses v rámci své strategie plánuje vynaložit do roku 2020 zhruba 200 mil. € do nové generace vozidel, přičemž největší výzvu v tomto směru představuje start výroby elektrobusů, které by měl začít vyrábět sériově závod v Mannheimu od roku 2018.

Investice do německých závodů v Mannheimu a v Neu-Ulmu nemohou být provedeny bez toho, že by se odehrály změny v českém výrobním závodě v Holýšově. Ten je totiž na továrny v Německu svým výrobním programem přímo vázaný. Výrobce upozorňuje, že struktury a dělba práce se v průběhu let již změnily a neodpovídají současnému pojetí moderních výrobních procesů. Nově má každý ze závodů převzít určitou část kompetencí v rámci výrobního programu, čímž by se měly zjednodušit výrobní procesy a zkrátit doby dodání.

Závod v Neu-Ulmu by měl být soustředěný více na vývoj a výroby bezpečnostních a asistenčních systémů, mj. by se měl více zaměřit na vývoj vozidel s autonomním řízením. Mimoto zde bude nadále probíhat kompletace zájezdových autobusů. Naopak odpadne lakování městských vozů, které se zde doposud poněkud složitě provádělo (zhruba 3.000 autobusů ročně se přesouvalo z Mannheimu do Neu-Ulmu a po nalakování zase zpět do Mannheimu). Nově by se měly městské vozy dokončovat jen v Mannheimu, přičemž má dojít i ke změně způsobu lakování (nemají se již lakovat celé vozy, ale jednotlivé části). Český závod v Holýšově oproti tomu převezme kompletně stavbu hrubých staveb zájezdových autobusů, které by se měly posílat následně do Neu-Ulmu k dokompletování. Mimoto zde bude nadále probíhat i výroba hrubých staveb městských autobusů, a to včetně vybraných komponentů, přičemž tyto segmenty budou nadále putovat na finální montáž do Mannheimu. Neznamená to, že by Mannheim výrobu hrubých staveb autobusů zcela opustil, bude však pokrývat jen část produkce.

Pohled do interiéru Future Busu od Mercedesu. Novou výzvou pro výrobce má být zejména sériová výroba elektrobusu. Investice by měly dosahovat zhruba 200 mil. €. (foto: EvoBus)

V případě výroby městských autobusů by v Holýšově nemělo dojít k zásadní změně a nadále se počítá s výrobou cca 3.400 sad hrubých skříní ročně. Nově by ale mělo závod opouštět také až 3.000 hrubých staveb zájezdových autobusů. Nová výrobní hala by měla mít plochu 30 430 m2 (tj. pro představu přibližně 6,5 fotbalových hřišť), navíc má přibýt nová administrativní budova a energocentrum. Celkově se závod rozšíří o 13,4 ha. Nová hala bude fungovat převážně jako svařovna, a to s linkovým způsobem výroby (na dvou linkách – lince podvozku a lince nástavby vozu). Zatímco doposud byly díly autobusových karoserií posílány do Mannheimu výhradně po silnici, nově se skelety hrubých stavbe autobusů povezou po železnici.

Doplňme, že poslední evropský výrobní závod EvoBusu ve francouzském Ligny-en-Barrois máte i nadále montovat městské i zájezdové autobusy dle aktuální potřeby výrobce.

Libor Hinčica