Krakov zařadil do provoz 60 nových autobusů Solaris Urbino

Včera jsme se podívali do Krakova v souvislosti s projížďkou papeže Františka tramvají PESA 2014N, dnes se do královského polského města podíváme znovu, tentokrát se ovšem zaměříme na autobusovou flotilu. Ta se dočkala obnovy v podobě nákupu celkem 60 autobusů Solaris Urbino 12 .

Nové autobusy Solaris New Urbino pro Krakov. (foto: Solaris Bus & Coach)

Nové autobusy Solaris New Urbino pro Krakov. (foto: Solaris Bus & Coach)

Všechny nové autobusy byly do města dodány ještě před Světovými dny mládeže, takže účastníci této pompézní akce organizované katolickou církví se mohli při projížďkách městem už svézt i novými autobusy, které byly dodány v dieselovém provedení (EURO 6 s motory DAF) a odpovídají již nové generaci autobusů od Solarisu (New Urbino). Ve výbavě autobusů nechybí klimatizace salónu cestujících, sedadla s potahem dle vzoru MPK Kraków, nebo USB porty pro nabíjení mobilních zařízení. Samozřejmostí je také kamerový systém a moderní informační systém s LCD obrazovkami. Každý z autobusů je rovněž vybaven automatem na výdej jízdenek, v nichž je možné platit jak hotovostí (mincemi), tak platební kartou.

Pohled do interiéru vozu Solaris New Urbino 12 pro Krakov. (foto: Solaris Bus & Coach)

Pohled do interiéru vozu Solaris New Urbino 12 pro Krakov. (foto: Solaris Bus & Coach)

Technickou zajímavostí autobusů je rekuperace. Dieselové autobusy sice nemohou přeměnit kinetickou energii zpět na naftu, ale mohou ji stejně jako trolejbusy či elektrobusy proměnit na elektřinu. Toho využívá i šedesátka vozů pro Krakov, která disponuje superkondenzátory, jež mohou energii pojmout. Elektrická energie uložená v zásobnících se pak používá například na osvětlení vozu či na provoz znehodnocovačů. Výsledkem tohoto řešení je snížení spotřeby paliva. Další vymožeností, které si cestující patrně nevšimne, je systém počítání pasažérů u všech dveří (a to opět u všech 60 vozů).

Klimatizace je samozřejmostí. Navíc jsou vozidla vybavena také USB porty pro nabíjení mobilních zařízení. (foto: Solaris Bus & Coach)

Klimatizace je samozřejmostí. Navíc jsou vozidla vybavena také USB porty pro nabíjení mobilních zařízení. (foto: Solaris Bus & Coach)

Celková hodnota zakázky (která byla smluvně uzavřena dne 4. 2. 2016) na nákup nových autobusů činí přes 1 mld. Kč. Kromě 60 dvanáctimetrových autobusů zahrnuje také 20 elektrobusů, 12 vozů s hybridním pohonem, a 15 menších vozů kategorie midibus. Celkem tedy město získá od Solarisu 107 autobusů (a 12 jízdenkových automatů), na jejichž financování se bude podílet Evropská unie v rámci Regionálního operačního programu Malopolska (na období let 2014–2020).