Papež vsadil na tramvaj

Papež František, který minulý týden na pět dní navštívil Polsko, využil pro přepravu v rámci Krakova tramvaj PESA 2014N, jež je známá pod jménem Krakowiak. Krakov, jedno z nejvýznamnějších a nejkrásnějších polských měst, byl v době návštěvy hlavy katolické církve dějištěm Světových dnů mládeže, které byly oficiálně ukončeny mší papeže Františka v neděli 31. 7. 2016.

V silně katolickém Polsku se dočkal nejvyšší představitel katolické církve vřelého přivítání. V rámci přesunu po městě od místního biskupství k části Kraków Błonia (tj. louka v centru města, které zpravidla slouží k velkým shromážděním lidu) bylo využito netradičně jedné z tramvají od polského výrobce PESA Bydgoszcz, která byla do města dodána v loňském roce a která byla součástí velké dodávky na celkem 36 tramvají. Během cesty, jež byla konána za přísných bezpečnostních opatření, jela tramvaj vyklizenými silnicemi, které byly jako hrozny obsypány davy věřících, jež na vůz se vzácným nákladem mávali z chodníků.

Tramvaj PESA 2014N "Krakowiak" je nejdelší tramvají provozovanou v Polsku. Vůz na fotografii byl upraven speciálně kvůli svezení papeže Františka. (foto: MPK Kraków)

Tramvaj PESA 2014N "Krakowiak" je nejdelší tramvají provozovanou v Polsku. Vůz na fotografii byl upraven speciálně kvůli svezení papeže Františka. (foto: MPK Kraków)

Tramvaji samozřejmě nemohl chybět ani odpovídající policejní doprovod. Zatímco standardně jsou vozidla dopravce modrá, pří příležitosti návštěvy Svatého Otce byl vůz původního ev. č. RG914 upraven do žluto-bílé kombinace dle barev Vatikánu a doplněn o popisy Světového dne mládeže a hesla z Matoušova evangelia „Blaze milosrdným, neboť jim se dostane milosrdenství“, a to v několika jazycích. Jako záložní byl obdobným způsobem upraven i vůz ev. č. RG908, který však nakonec nebylo nutné po přepravu po městě použít. Vůz ev. č. RG914 byl při příležitosti jízdy s papežem dne 28. 7. 2016 označen zvláštním evidenčním číslem SCV1.

Idea na jízdu tramvají po městě se zrodila již při jedné z prvních schůzek, které se návštěvou argentinského rodáka, jenž stojí v čele katolické církve od roku 2013, věnovala. Základní otázka se věnovala samotnému způsobu zajištění dopravy z bodu A do bodu B tak, aby byl zároveň podtržen obraz současné vládce Vatikánu coby skromného člověka, který si nelibuje v pozemských slastech. Volba tak padla na dopravní prostředek, který denně pro cestování používají v Krakově tisíce lidí – na tramvaj. Nápad musel být projednán s bezpečnostními složkami a samozřejmě i s Vatikánem. Všude nakonec dostal zelenou, a tak se mohlo začít s přípravami. Nutno však dodat, že pro papeže nebylo cestování veřejnou dopravou ničím neobvyklým ani v minulosti. Ještě jako kardinál Jorge Mario Bergoglio poměrně běžně využíval služeb MHD v Buenos Aires, coby nejvyšší představitel katolické církve ale patrně cestoval tramvají poprvé (a to i zřejmě i v širším pojetí při započtení všech jeho předchůdců).   

Díky využití tramvaje bylo zároveň možné zorganizovat setkání papeže s dětmi a mladými lidmi se zdravotním postižením. Ti se tak slavnostní jízdy, která celá trvala asi jen 10 minut, účastnili společně se Svatým Otcem. Další den byl vůz vypraven odpoledne na linku číslo 8 (již opět pod ev. č. RG914), přičemž dopravní podnik MPK Kraków zval na svých webových stránkách a sociálních sítích cestující na projížďku s vozidlem, kterým jel o den dříve i sám papež.

Doplňme, že papež František není jediným z významných světových představitelů, který v poslední době využil pro cesty po městě veřejnou dopravu. V loňském roce se například v Birminghamu svezla tramvají britská královna Alžběta II. a letos svou prezidentskou kampaň spojila s pojížďkou v newyorském metru Hillary Clintonová.