Czech Raildays 2016

V Ostravě včera skončil veletrh Czech Raildays, který je největší výstavou zaměřenou na kolejovou dopravu na území bývalého Československa. Tradičně se na veletrhu prezentovala celá řada výrobců vozidel, komponentů, dodavatelů služeb, dopravců atp.

Historický trolejbus Škoda 8 Tr ostravského DP. (foto: Libor Hinčica)

Historický trolejbus Škoda 8 Tr ostravského DP. (foto: Libor Hinčica)

Největší český výrobce kolejových vozidel – Škoda Transportation – letos poprvé veletrh vynechal, avšak jedno z jeho vozidel, konkrétně jednotku InterPanter určenou pro rychlíkovou dopravu, přivezly na plochu České dráhy, takže značka s okřídleným šípem alespoň symbolicky zastoupena byla. Hlavním tahounem venkovní expozice se však stala lokomotiva Vectron od Siemense, který uspěl ve výběrovým řízení na dodávku nových elektrických lokomotiv pro ČD Cargo a který zde první ze svých lokomotiv slavnostně představil.

ODISbus v podobě autobusu Solaris Urbino 8,9 LE. (foto: Libor Hinčica)

ODISbus v podobě autobusu Solaris Urbino 8,9 LE. (foto: Libor Hinčica)

My se však podíváme na vozidla, která bylo možné spatřit na ploše veletrhu a která souvisí s městskou dopravou.

Stejně jako v loňském roce se i na letošním veletrhu objevil dieselový autobus v podobě vozu Solaris Urbino 8,9 LE, který provozuje Koordinátor Ostravského dopravního integrovaného systému (KODIS) a využívá jej k propagaci veřejné dopravy, zejména mezi žáky základních škol. Vozidlo známé jako ODISbus opět sloužilo pro pracovníky KODISu, u nichž bylo mj. možné zakoupit jízdní řády a další materiály vztahující se k integrované dopravě v kraji.

Pivní tramvaj brněnského DP přivezl na veletrh Pragoimex. (foto: Libor Hinčica)

Pivní tramvaj brněnského DP přivezl na veletrh Pragoimex. (foto: Libor Hinčica)

Druhé vozidlo, na nějž bylo možné narazit v sousedství ODISbusu, bylo již kolejové a představovala jej tramvaj K2R-RT ev. č. 1018 z DP města Brna, kterou pro svou prezentaci využila firma Pragoimex. Ta totiž na přelomu let 2012 a 2013 zaštítila rekonstrukci vozidla na zvláštní pivní tramvaj (známou jako Šalina pub), která se využívá v Brně k pravidelným i pronajatým jízdám.

Interiér historického trolejbusu Škoda 8 Tr. (foto: Libor Hinčica)

Interiér historického trolejbusu Škoda 8 Tr. (foto: Libor Hinčica)

Na expozici Pragoimexu plynule navazovala prezentace ostravského DP a společnosti EKOVA ELECTRIC. Dopravní podnik představil tentokrát historický trolejbus Škoda 8 Tr ev. č. 29, který se podrobil opravě spojenou se změnou laku na „polomáčené“ schéma, takže trolejbus získal zcela nový vzhled, jak jsme ostatně na našem webu již informovali.

Elektrobus EKOVA ELECTRON. (foto: Libor Hinčica)

Elektrobus EKOVA ELECTRON. (foto: Libor Hinčica)

Dašlím vozidlem na ploše veletrhu byl elektrobus EKOVA ELECTRON, a sice první prototyp tohoto typu v hnědém nátěru, jenž si odbyl svou prezentaci na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku v říjnu 2015 a který je prozatím využíván ke zkušebním a prezentačním jízdám výrobce. Jeho výrobcem je společnost EKOVA ELECTRIC, která je dceřinou firmou ostravského DP.

Metro 81-71 společnosti Vítkovice Doprava. (foto: Libor Hinčica)

Metro 81-71 společnosti Vítkovice Doprava. (foto: Libor Hinčica)

Zapomenout nesmíme ani na tradiční metro. To na veletrh v podobě čelního vozu jednotky 81-71 přivezla společnost Vítkovice Doprava, která se zabývá mj. výstavbou stanic na CNG a přestavbou lokomotiv na CNG. Metro pořídila firma Vítkovice Doprava v minulosti za účelem plánované rekonstrukce (rovněž na pohon CNG) pro otestování vybraných zařízení. Z rekonstrukce ale nakonec sešlo, a tak se metro dočká netradičního využití zpravidla jen dvakrát ročně. Konkrétně dne 1.5. při tradičním dnu otevřených dveří skupiny Vítkovice, kdy přepravuje i cestující (souprava dvou vozů je tažena/tlačena za pomocí plynových lokomotiv) a na veletrhu Czech Raildays, kdy slouží jako netradiční zázemí.