Ostravská „osmička“ se představila v novém kabátě

V rámci tradiční Muzejní noci, která se uskutečnila v Ostravě dne 11. 6. 2016, se představily veřejnosti v areálu ostravských ústředních dílen opět historické exponáty ze sbírky DP Ostrava. Novinkou byl renovovaný vůz Škoda 8 Tr, který se dočkal v uplynulých měsících dílčí opravy a změny lakování. Schéma, které vůz nesl od své rekonstrukce v 1998 a které bylo inspirováno lakováním trolejbusů Tatra 400, bylo nahrazeno nově „polomáčeným“ nátěrem.

V "polomáčeném" laku se představil v Ostravě vůz Škoda 8 Tr ev. č. 29. Na snímku je na zkušební trati v areálu ústředních dílen v soupravě s vlekem Karosa B 40. (foto: Libor Hinčica)

V "polomáčeném" laku se představil v Ostravě vůz Škoda 8 Tr ev. č. 29. Na snímku je na zkušební trati v areálu ústředních dílen v soupravě s vlekem Karosa B 40. (foto: Libor Hinčica)

Ostrava odebrala v letech 1958–61 celkem 21 trolejbusů Škoda 8 Tr, které obdržely ev. č. 27–47. První z nich byl vyřazen v roce 1973, poslední pak až v roce 1982, přičemž šlo tehdy o poslední provozní vůz tohoto typu v Československu (ev. č. 3040, původně 40). Jako historický byl vytipován vůz ev. č. 3029 (ex 29), nicméně později došlo k jeho sešrotování, a tak dnešní historická „osmička“ vznikla náročnou rekonstrukcí vraku původně zlínského vozu ev. č. 32 z roku 1958. V Ostravě pak získal trolejbus po rekonstrukci číslo původně zvažovaného exponátu – tedy 29.

Původní lakování historické "osmičky". Odstín červené barvy se bohužel při lakování v roce 1998 nepodařil zcela správně zvolit, a tak byl trolejbus spíše oranžový, což kontrastovalo především ve spojení s vlekem B 40. (foto: Miroslav Halász)

Původní lakování historické "osmičky". Odstín červené barvy se bohužel při lakování v roce 1998 nepodařil zcela správně zvolit, a tak byl trolejbus spíše oranžový, což kontrastovalo především ve spojení s vlekem B 40. (foto: Miroslav Halász)

„Osmičky“ byly do Ostravy dodávány v tzv. polomáčeném nátěru, kdy byla podokenní část červená a vrchní krémová. Na počátku 60. let byly některé trolejbusy přelakovány do nátěru, jenž korespondoval s původním provedením laku na trolejbusech Tatra 400. Kolik trolejbusů 8 Tr bylo v Ostravě do laku, jenž byl jinak typický například pro trolejbusy Škoda 8 Tr v Praze (kam mířily takto lakované vozy již přímo z výrobního závodu), přelakováno, se dnes přesně neví, měla jich být však většina z uvedeného počtu 21 provozních trolejbusů. V druhé polovině 60. let se ale postupně začal u trolejbusů objevovat jednoduchý polomáčený lak, který paradoxně přešel také na zbylé provozní vozy Tatra 400. V 70. letech byl na „osmičky“ doplněn ve spodní části karoserie krémový pruh, čímž byl sjednocen lak s vozy Škoda 9 Tr. Během provozu se pak několikrát měnilo také umístění znaků DP či řešení evidenčních čísel, nápisů na vozech atp.

Pohled na levou bočnici trolejbusu. Povšimněte si, že trolejbus nemá ani na jedné straně městský znak. Několik trolejbusů v takovém provedení po Ostravě na počátku 60. let skutečně jezdilo. (foto: Libor Hinčica)

Pohled na levou bočnici trolejbusu. Povšimněte si, že trolejbus nemá ani na jedné straně městský znak. Několik trolejbusů v takovém provedení po Ostravě na počátku 60. let skutečně jezdilo. (foto: Libor Hinčica)

Poté, co se podařilo do sbírek historických vozidel ostravského DP začlenit i vůz Tatra 400, který je reprezentován vozem ev. č. 26 (původně jde však o pražský vůz ev. č. 9441 z roku 1954), byly v ostravských muzejních sbírkách hned dva vozy, které byly svým lakováním podobné. Pro vozy Škoda 8 Tr přitom s ohledem na krátkou dobu provozu, kdy se v daném lakování v Ostravě objevovaly, šlo o nátěr ne právě typický (pro jednoznačné vizuální odlišení od historického vozu 9 TrH byla ale volba tohoto laku v roce 1998 správným krokem). Proto bylo rozhodnuto, že v rámci údržby a obnovy laku bude nově historický vůz Škoda 8 Tr nalakován do provedení, které odpovídá stavu po dodání do Ostravy. Poprvé se takto renovovaný vůz představil veřejnosti v sobotu 11. 6. 2016 v rámci Muzejní noci.

Všem, kteří se opravě tohoto typického reprezentanta ostravských ulic 60. a 70. let podíleli, je zapotřebí za odvedenou práci na vozidle složit poklonu a poděkování.