Elektrobus SOR EBN 11 testovaný u DP Praha se představil na konferenci v Berlíně

Mezinárodní elektrobusovou konferenci a souběžnou výstavu elektrobusů a nabíjecích systémů pořádá Svaz německých dopravců (VDV) pod názvem „Elektrobusy – trh budoucnosti“(29. 2.-1. 3. 2016). Účelem je prezentace a vzájemná výměna zkušeností i sdílení aktuálních trendů při zavádění elektromobilty v segmentu městské autobusové dopravy. Pravidelnými účastníky konference jsou klíčoví výrobci a dodavatelé vozidel a technologií a provozovatelé veřejné dopravy.

Elektrobus v provedení pro zkušební provoz u DP Praha se představil také na veletrhu CZECHBUS 2015. (foto: Libor Hinčica)

Elektrobus v provedení pro zkušební provoz u DP Praha se představil také na veletrhu CZECHBUS 2015. (foto: Libor Hinčica)

Právě v rámci diskusní sekce dopravců prezentoval pražský DP dosavadní zkušenosti z půlročního zkušebního provozu elektrobusu SOR EBN 11 s nabíjením dvoupólovým pantografem z tramvajové trakční sítě, který je v provozu s cestujícími od září 2015. V porovnání s obdobnými projekty v dalších evropských městech byla pozitivně hodnocena provozní spolehlivost a hodnoty denního dojezdu. Málokterý prezentovaný systém totiž mohl doložit téměř 40 000 ujetých km za 6 měsíců provozu s cestujícími v reálných podmínkách a pouze s elektrickým vytápěním. Reakce účastníků konference v rámci diskuse i při fyzické prohlídce vystaveného elektrobusu potvrdily, že společný projekt DPP, SOR a Cegelec patří mezi nejlepší a představuje reálně využitelné řešení pro rutinní provoz elektrobusů.

„Zkušební provoz elektrobusu v Praze i nadále pokračuje s cílem zajištění celoročních provozních dat. Ta nám umožní projekt komplexně vyhodnotit z provozního, technického i ekonomického hlediska. Věřím, že elektromobilita je pro budoucí rozvoj dopravy klíčová, a Praha bude v tomto směru dobře připravena,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky a radní pro dopravu (ČSSD).

„Vzhledem k dosavadním úspěšným výsledkům provozu elektrobusu, DPP předpokládá prodloužení původně plánovaného ročního provozu minimálně o další rok. Souběžně byly zahájeny přípravy dalšího rozšíření projektu elektrobusu i pro zatížené páteřní autobusové linky, kde budou klíčovými parametry vyšší kapacita pro cestující a plnohodnotný provoz i v náročném kopcovitém terénu,“ doplnil Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.

V ČR unikátní celoelektrický vůz SOR EBN 11 je v souladu s požadavkem DPP zcela bezemisní a je vybaven elektrickým topením. Zkušební provoz elektrobusu s cestujícími byl v Praze zahájen 1. září 2015, je tak již za polovinou svého původně plánovaného ročního horizontu. Komplexní vyhodnocení provozu, které bude klíčové pro konkrétní další kroky z hlediska případného nákupu elektrobusů, bude dostupné po ukončení celého zkušebního cyklu.

Hodí se však dodat, že trh s elektrobusy je značně nestabilní a prakticky každý výrobce vozidel využívá své vlastní řešení nabíjení (mnohdy i několik) a pohonu. Porovnávání různých typů vozidel, parametrů dojezdu atp. je proto velmi složité a generalizace získaných dat vede ke značným nepřesnostem či k přeceňování současných možností vývoje tohoto druhu dopravních prostředků. Provoz celoelektrického vozidla (tedy i s vytápěním pomocí elektrické energie) je v Praze umožněn jen díky možnosti průběžného nabíjení na konečné Želivského a podobných parametrů může fakticky dosáhnout jakýkoli elektrobus, který bude průběžně nabíjen a který bude požadován ze strany provozovatele ve zcela bezemisním provedení.

TZ DPP s komentářem redakce