Do Košic přibude dalších 13 vozů VarioLF2+

Slovenské Košice se rozhodly využít i zbylou část opce na nákup nových tramvají, které pro město dodává společnost Pragoimex. Původní kontrakt na nová vozidla zahrnoval pouze 23 vozů, s jejichž dodávkami se začalo v roce 2014. První tři vozy byly po zkušebních jízdách uvedeny slavnostně do provozu dne 1. 12. 2014. V krátkém sledu pak v souladu s kupní smlouvou a podmínkami čerpání dotací z EU následovaly další tramvaje. Jelikož se košickému DP podařilo zabezpečit následně další evropské dotace (OP Integrovaná infraštruktúra), mohl využít první část opce na dalších deset vozů, jež byly dodány v průběhu roku 2015.

Košice měly s obnovou vozového parku tramvají podobné problémy jako Bratislava. Díky dodávkám vozů VarioLF2+ ovšem průměrné stáří vozového parku výrazně kleslo. (foto: Libor Hinčica)

Košice měly s obnovou vozového parku tramvají podobné problémy jako Bratislava. Díky dodávkám vozů VarioLF2+ ovšem průměrné stáří vozového parku výrazně kleslo. (foto: Libor Hinčica)

Peníze z Bruselu mají na východ Slovenska doputovat také v letošním roce. Kromě nákupu elektrobusů od společnosti SOR Libchavy (9 ks) by měly být použity na pořízení zbylých 13 vozů VarioLF2+, které je možné pořídit ještě v rámci stávající opce. Smlouva s dodavatelem vozidel na dodání těchto 13 tramvají byla podepsána dne 8. 3. 2016.

Současnou flotilu vozů o délce 22 600 mm ev. č. 801–833 tak doplní vozy ev. č. 834–846. Nákup tramvají by měl umožnit odstavit z provozu všechny zbylé vozy Tatra T3 (které jsou již dnes využívány jen jako provozní záloha) a část vozů T6A5 z počátku 90. let 20. století.

Doplňme, že kontraktu na nové košické tramvaje se v roce 2013 účastnily celkem tři firmy. Kromě Pragoimexu šlo ještě o šumperskou firmu Pars nova a španělského výrobce CAF. Vítězství pražské firmy bylo jednoznačné. Nabídka na vozy totiž dokázala vyhovět zadávacímu řízení na rovných 100 %, což je zřejmě v oblasti veřejných zakázek na nové tramvaje v civilizované Evropě naprosto unikátní počin. Dvoučlánkové vozy s pouhými 43 % nízkopodlažní části jsou přitom v západní Evropě prakticky neprodejné. Košické zadání ovšem splnily bezezbytku, což vyvolalo pochybnosti v místních médiích, které ale (stejně jako u dalších kontraktů) vyšuměly do ztracena.

Cena za jedno vozidlo byla navíc v době podpisu smlouvy stanovena na 1,449 mil. € (cca 39 mil. Kč), což je částka, za níž lze v Evropě pořídit i 100% nízkopodlažní vozy s výrazně větší přepravní kapacitou. Například Plzeňské městské dopravní podniky, které pořídily příbuzný typ VarioLF2/2 IN, zaplatily za atypický produkt od téhož výrobce cca 31 mil. Kč. Na druhé straně je dobře, že alespoň pro tramvaje v Košicích nějaký trh existuje.