Společnost SOR Libchavy představila svůj nový trolejbus

Na veletrhu CZECHBUS 2016 tradičně nechyběla ani společnost SOR Libchavy, která představila uvnitř haly dvojici svých nových produktů. Tím prvním, o kterém jsme na našem webu (i v tištěném časopise) již hovořili, byl nový koncept elektrobusu SOR o délce 12 m, který se ukázal už na veletrhu IAA v Hannoveru. Od té doby se podařilo mj. stanovit finální jméno produktu, takže vozidlo je nyní označeno jako SOR ENS 12.

Trolejbus SOR TNB 12 pojmenovaný jako "ACUMARIO" na veletrhu CZECHBUS 2016. Blíže se budeme tomuto netradičnímu vozidlu věnovat v tištěné verzi časopisu. (foto: Libor Hinčica)

Další novinkou byl trolejbus postavený na platformě řady NB. SOR v minulosti zahájil výrobu trolejbusů ve spolupráci se společností Czetro, s níž však vyrobil jediný (a svým řešením naprosto unikátní) trolejbus, který dnes jezdí v Teplicích. Poté následovala krátká spolupráce s firmou Cegelec, která dodala elektrické výzbroje pro jeden 12m a jeden 18m trolejbus, které nakonec skončily ve službách ostravského DP. Velmi úspěšná byla až spolupráce se Škodou Electric. Vozy Škoda 30 Tr a 31 Tr naprosto ovládaly trh na Slovensku a prosadily se také v řadě českých měst. Na veletrhu CZECHBUS 2016 ovšem firma SOR představila zcela nový koncept. Ten nese – podobě jako prototyp s elektrickou výzbrojí Cegelec z roku 2009 – typové označení SOR TNB 12. Dodavatelem elektrické části je však firma Rail Electronics. Ta sídlí v Ostrově na západě Čech a SOR Libchavy se stal v roce 2016 jejím částečným vlastníkem. Výrobce autobusů tak aktivně vstoupil do segmentu výroby elektrických zařízení pro elektrobusy a trolejbusy (ale i tramvaje a další kolejová vozidla).

Prototyp trolejbusu odhalený na Czechbusu byl zkompletován v Dopravním podniku města Brna. Vybaven je navíc i bateriemi s celkovou elektrickou energií 56,4 kWh. Vůz by tak měl sloužit jako tzv. parciální trolejbus, který je schopen ujet mimo trolejové vedení cca 15 km (skutečný dojezd je vyšší, nicméně je nutné brát ohled na opakované nabíjení). Jeho prodejcem na trhu bude přímo SOR Libchavy.

K budoucnosti kooperace se Škodou Electric na případných nových projektech (mimo již běžící či sjednané zakázky, například pro Prešov) se ani jedna ze stran nechtěla v rámci veletrhu vyjadřovat.