Zatímco se německý výrobce HeiterBlick GmbH pokouší o restrukturalizaci a získání nového investora, který by jej vyvedl z insolvence, do níž na jaře letošního roku spadl, zákazníkům dochází s prodlužující se agónií firmy trpělivost. Projekt „saské tramvaje“ (Sachsentram), který počítal s dodáním nových vozidel pro trojici měst (Lipsko, Zwickau a Görlitz) a který představuje potenciálně hlavní náplň producenta pro budoucí léta, se vážně otřásl v základech. Dvojice menších dopravních podniků ve Zwickau a v Görlitz vypsala nové výběrové řízení, přičemž Zwickau už stihlo smlouvu s HeiterBlickem i vypovědět.
Připomeňme, že původní kontrakt počítal s dodáním až 187 tramvají, avšak závazně bylo nejprve objednáno jen 39 kusů, z nich 25 mělo zamířit do Lipska, 6 do Zwickau a 8 do Görlitz. Poslední jmenované město mělo následně získat ještě jeden vůz v rámci projektu vodíkové tramvaje, v němž se HeiterBlick rovněž angažoval. Tento vůz byl sice stavěn na stejné platformě, nebyl ale počítán jako využití opce.
Po vyhlášení insolvence se stala budoucnost rozběhlých projektů nejasná, řada dodavatelů, v čele s tím nejvýznamnějším – Alstomem –, přestala HeiterBlicku dodávat nezbytné komponenty a výroba se prakticky zastavila. Problémy firmy přitom mohou ke dnu stáhnout i tradičního německého výrobce elektrických výzbrojí Kiepe Electric, který s HeiterBlickem tvořil v předmětné veřejné zakázce konsorcium (a jak to v případě společné účasti dodavatelů bývá, ručí za vzniklé závazky oba společně a nerozdílně). Většinový vlastník Kiepe Electric je přitom od letošního roku rovněž v insolvenci.
Nejasná budoucnost ve vztahu k dodávkám vozidel vedla ve Zwickau k rozhodnutí vypovědět HeiterBlicku smlouvu. Dopravce současně informoval, že vzhledem k této skutečnosti se v provozu nejméně do roku 2029 budou udržovat tramvaje KT4DC. Dne 24. 10. 2025 bylo vypsáno nové výběrové řízení, v němž ovšem Zwickau (resp. jeho dopravní podnik SVZ; Städtische Verkehrsbetriebe Zwickau) nefiguruje samostatně. Síly spojilo s DP v Görlitz (GVB; Görlitzer Verkehrsbetriebe), přičemž celkový počet vozů kopíruje původní rozložení zakázky z roku 2022. To znamená, že Zwickau počítá s odebráním šesti vozů fixně a možností nákupu dalších 12 v rámci opce, zatímco Görlitz hodlá odebrat osm tramvají a opce předpokládá dodání šesti kusů. Samotné Görlitz přitom formálně smlouvu ještě nevypovědělo, lze nicméně předpokládat, že k tomu GVB dříve či později také přistoupí.
Nové tramvaje by měly být dodány, pokud možno, do 31. 12. 2028. Termín uzavření zadávacího řízení ale nelze předjímat.
Poslední z trojice měst zapojených do projektu Sachsentram – Lipsko, které potenciálně mělo odebrat nových tramvají nejvíce – prozatím žádné kroky k vypsání nového výběrového řízení neučinilo. Dopravce (LVB; Leipziger Verkehrsbetriebe) je podle slov mluvčího nadále v kontaktu s HeiterBlickem a spolkovou zemí Sasko a snaží se nejen docílit dokončení objednávky na oněch 25 vozů, ale zajistit také další budoucnost firmě využitím opčního práva.