Dne 16. 6. 2025 byl v areálu garáží Klíčov vyložen testovací trolejbus Bozankaya SNG 12T, jenž by měl po provedení nezbytných vstupních zkoušek a obeznámení personálu zahájit zkušební jízdy nejprve v režimu bez cestujících, a následně s cestujícími na trolejbusových tratích pražského DP.
Připomeňme, že testovací vůz není vozidlem zákaznickým, ale bude sloužit pouze potřebám homologačního procesu. Po dokončení zkoušek v Praze lze očekávat buďto zapůjčení dalším dopravcům, kteří budou mít zájem si trolejbus otestovat (byť ti budou nejspíše pocházet pouze ze zahraničí), anebo jeho návrat zpátky do výrobního závodu.
Trolejbus putoval do České republiky na silničním trajleru. Z Ankary vyrazil dne 3. 6. 2025, načež dorazil do přístavu Karasu (asi 140 km východně od Istanbulu), kde vyčkával na loď směrem do rumunské Constanțy. Lodní provoz byl však omezen v důsledku svátků v Turecku, a tak se trolejbus přepravil přes Černé moře až v dalším týdnu. Po vyřízení všech celních formalit byl vpuštěn na území Evropské unie a vydal se na cestu přes Rumunsko, Maďarsko a Slovensko až do České republiky.
K jeho příjezdu do areálu garáží Klíčov došlo krátce po deváté hodině ranní dne 16. 6. 2025. Následně byl v zadní části areálu klíčovských garáží trolejbus složen a vzhledem k tomu, že je plně funkční, absolvoval první zkušební kolečka po areálu klíčovských garáží. Následně bylo testováno nabíjení pod stříškami. Po zkouškách předepsaných ze strany Drážního úřadu a vybraných drobných úpravách a přizpůsobeních bude možné s „Boženkou“ zahájit zkušební provoz, a to nejprve v režimu bez cestujících (10 000 km), a následně s cestujícími (20 000 km).

Pohled zezadu na trolejbusy SOR TNS 18 a Bozankaya SNG 12T. Ačkoli „Boženka“ vypadá na první pohled vyšší, ve skutečnosti jsou oba trolejbusy srovnatelné. U trolejbusu TNS 18 totiž nejsou ze snímku viditelné krycí plenty v přední části vozidla. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbusy pro Prahu budou ze zhruba 70 % vyrobeny z dílů pocházejících z Evropské unie. Nezanedbatelné množství subdodávek přitom zajišťují i čeští výrobci, byť původně zamýšlené použití české elektrické výzbroje muselo být po jednostranném vypovězení dohody ze strany dodavatele den po změně vlastníka (Electric Components; dříve Cegelec, dnes člen skupiny Škoda Group) nahrazeno dodavatelem polským (Medcom), pro kterého jde o první úspěch v dodávce elektrických výzbrojí pro trolejbusy na českém trhu, resp. oné imitace, kterou se snaží zadavatelé za trh vydávat.

Výše řečené stran výšky vozidel ostatně potvrzuje tato fotografie obou trolejbusů pořízená již zepředu. (foto: Libor Hinčica)
Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.