Menu

Žilina otestovala tříčlánkový trolejbus

Bratislavský trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 v Žilině na Obvodovej ulici. (foto: Mário Kováč)
Bratislavský trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 v Žilině na Obvodovej ulici. (foto: Mário Kováč)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
22. 03. 2024 20:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) vyzkoušel na linkách čísel 4 a 14 bratislavský tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 ev. č. 6903. Jak jsme informovali v našem pondělním článku, trolejbus byl na severu Slovenska zkoušen v režimu s cestujícími na základě požadavku slovenského ministerstva dopravy na provedení testů vozidla i pod napěťovou soustavou 750 V DC.

Po převozu do Žiliny ve středu dne 20. 3. 2024 absolvoval trolejbus v areálu vozovny nejprve technicko-bezpečnostní zkoušku, po níž vyrazil do ulic nejprve bez cestujících. Vozidlo o délce takřka 25 m projelo celou síť s výjimkou krátkého úseku k OC Dubeň, neboť zde občas mívají komplikovaný průjzed i klasické 18m trolejbusy (jež přitom méně vybočují), kterým v lokalitě překážejí zaparkované automobily. 

Tříčlánkový trolejbus v Žilině na zastávce Svätých Cyrila a Metoda. (foto: Mário Kováč)

Ačkoli nadcházející jízdy trolejbusem s pasažéry ve dnech 21. a 22. 3. 2024 byly s ohledem na jiný odbavovací systém zdarma, došlo alespoň ke zkušebnímu nahrání dat do elektronického informačního systému od společnosti BUSE, takže trolejbus zobrazoval korektně alespoň cíle. Žilinský DP přitom informační panely z Blanska nevyužívá a jeho informační i odbavovací systém je postaven na výrobcích polské firmy R&G Mielec. Ve čtvrtek (21. 3.) byl trolejbus v provozu od 4:49 do 21:02 (poslední odjezd), v pátek (22. 3.) od 4:49 pouze do 12:57 (opět poslední odjezd), načež byl vůz stažen do vozovny, odkud se v noci z pátku na sobotu vydá zpět pod Bratislavský hrad. Během svého pobytu v Žilině najezdil vůz s cestujícími 260 km, slovenské ministerstvo dopravy přitom stanovilo minimum na 200 km.   

Jako obslužný personál vozidla sloužili jak řidiči bratislavského DP, tak řidiči žilinští, jež byli svými kolegy z metropole zaškoleni. Pracovníci z DPB byli ostatně ve vozidle přítomni po celou dobu zkoušek. Někteří z žilinských řidičů si přišli vozidlo krátce vyzkoušet dokonce v čase svého osobního volna, neboť se pro ně jednalo o výjimečnou příležitost otestování netypického vozu. Kromě provozních zaměstnanců dělal trolejbus radost také početnému zástupu fanoušků dopravy i běžným cestujícím. Na jednom čtvrtečním ranním spoji v úseku z centra k místní univerzitě v čase dopravní špičky tak nepostačovala ani zvýšená přepravní kapacita pro uspokojení zvýšené poptávky, na což DPMŽ musel zareagovat nasazením operativní zálohy.

Jako perličku závěrem můžeme zmínit, že bratislavští řidiči během svého pobytu v Žilině rozhodně nebyli ochuzeni o informace z aktuálního dění ve své domovině. Jak se totiž ukázalo, frekvence vysílačky používaná bratislavským DP má čistý dosah až do Žiliny, takže se v kabině řidiče ozývala hlášení bratislavského dopravního dispečinku.

Podobné články