Menu

Zastávka připomene českou komedii Vrchní, prchni!

Zdeněk Svěrák (v zeleném kulichu) roztlačuje slavný Velorex u zastávky U Prdlavky, v níž pózuje Urbino 10,5. (foto: ROPID)
Zdeněk Svěrák (v zeleném kulichu) roztlačuje slavný Velorex u zastávky U Prdlavky, v níž pózuje Urbino 10,5. (foto: ROPID)
Stáhnout PDF
Autobusy
22. 11. 2021 21:55
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Netradičního pojmenování se dočkala nová autobusová zastávka na pražském Žižkově. Za prudkým stoupáním ulice U Rajské zahrady byla vytvořena zastávka „U Prdlavky“, která odkazuje na jednu z nejúspěšnějších českých komedií „Vrchní, prchni!“, která byla natočena už před 41 lety – v roce 1980.

„To bude Prdlavka koukat,“ říká Zdeněk Svěrák v roli pana Pařízka herci Josefu Abrhámovi alias Daliboru Vránovi, kterého mylně považuje za Ing. Králíka. „Kdo?“ Oponuje Vrána/Králík. „My mu říkáme Prdlavka. Od jezdí v takový… On má takovou tříkolku. Ale koukám, že ji tady nemá,“ pokračuje Zdeněk Svěrák, přičemž se rozhlíží po místech, kde bude už od prosince letošního roku zastavovat autobus linky číslo 101 v zastávce, která právě podle scény z tohoto filmu získala nezvyklé pojmenování U Prdlavky. Slavnostnímu aktu představení zastávky byl přítomen i Zdeněk Svěrák, který byl oděn do zeleného kulichu a svetru, jež před 41 lety nosil i ve filmu (šlo skutečně o původní rekvizity).

Návrh názvu nové zastávky vznikl nejprve jako vtip při místním šetření navrhované trasy linky číslo 101. Nápad se však natolik zalíbil, že se podařilo s autorem scénáře, jímž byl rovněž Zdeněk Svěrák, dohodnout, že zastávka skutečně ponese jméno přezdívky filmové postavy. Zdeněk Svěrák se pak nechal při slavnostním odhalení označníku, u kterého nechyběla ani slavná tříkolka Velorex, slyšet, že s používáním jména „U Prdlavky“ souhlasí.

Autobusová linka číslo 101 (Zentiva – Skalka  – Slovinská – Tolstého) dnes končí v oblasti Vršovic, kde vytváří velkou blokovou smyčku. Od 2. 12. 2021 bude její trasa významně prodloužena směrem na Vinohrady a Žižkov. Sklonově velmi náročné prodloužení dostanou za úkol zvládat autobusy Solaris Urbino 10,5, které jsou na lince nasazovány od prosince 2020.

Autobusy se tak nově vyšplhají až k Vinohradské vodárně, odkud budou sjíždět k zastávce Jiřího z Poděbrad (s přestupní vazbou na trasu A pražského metra), a dále budou pokračovat ulicí Slavíkovou až k prudkému klesání směrem k budově Vysoké školy ekonomické v Praze (ulicí U Rajské zahrady). Konečná ponese název Viktoria Žižkov. Stejně se pak přejmenuje i přilehlá tramvajová zastávka Husinecká. Spojen linky číslo 101 vytvoří chybějící přímé spojení mezi Žižkovem, Vinohrady a Vršovicemi. Na prodlouženém úseku bude zřízeno celkem 7 zastávek. Pomineme-li ty, jež vznikají jako paralelní k již existujícím zastávkám, budou dvě stanice zcela nové – Park Rajská zahrada a zmíněná zastávka U Prdlavky. Opuštěn zůstane linkou č. 101 úsek současné blokové smyčky přes Vršovice (Tolstého – Bělocerkevská – Na Míčánkách), kde dnes měla linka minimální využití.

Přestože zástupci městské části Prahy 3 volali po zavedení linky již dlouho, spojení mezi spodní částí Žižkova a oblastí okolo náměstí Jiřího z Poděbrad na Vinohradech až dosud chybělo. Interval linky bude nadále 30 minut celotýdenně a 20 minut ve špičkách pracovních dnů.

Ulicí U Rajské zahrady dosud žádná pravidelná linka veřejné dopravy nejezdila. Není však jistě bez zajímavosti, že zde byla plánována trolejbusová trať, byť ne v celé délce ulice. Nejstrmějšímu úseku na konci ulice U Rajské zahrady se měl trolejbus vyhnout a zabočit měl do ulice Bořivojovy. S výstavbou této tratě se dokonce již začalo. Šlo konkrétně o spojnici z oblasti od Orionky (se začátkem tratě odbočením v ulici Slezské), která vedla na Žižkovo náměstí, kde se zaúsťovala do tratě směrem k Vysočanům, nicméně vybudováno bylo i prodloužení dále ulicí Bořivojovou, kde však po 83 m trolejové vedení končilo. Sjízdný dobudovaný úsek měl délku pouze 625 m a byl používán pravidelnými linkami jen v období let 1953–1954 a během sedmi měsíců roku 1959. Jinak sloužil jen jako manipulační (než byl nakonec v roce 1966 společně s celou tratí do Vysočan snesen). Jeho sporadické využití vyplývalo z faktu, že trať měla původně pokračovat dále, a to až do oblasti dnešního Masarykova nádraží (předpokládalo se ukončení na Senovážném náměstí, resp. tehdy náměstí Maxima Gorkého). Celková délka trati měla být 2,742 km, přičemž měla využívat celou délku Bořivojovy ulice (tehdy ještě obousměrné) a dostat se až do ulice U Rajské zahrady. Stavba ale nebyla s ohledem na náhlý odklon od trolejbusové dopravy v Praze (již v roce 1954) nikdy dokončena a vybudovaný 83 m dlouhý úsek na Bořivojově ulici byl záhy snesen. Žádná autobusová linka coby náhrada plánovaného spojení trolejbusů kupodivu nevznikla, a tak se do ulice U Rajské zahrady podívá pražská MHD poprvé až 2. 12. 2021, byť v podobě autobusů.

Podobné články