Menu

Záporoží představilo vlastní tramvaj „Odissej“

Záporožský Odissej na dnešní prezentaci. (foto: Zaporožskij gorodskoj sovět)
Záporožský Odissej na dnešní prezentaci. (foto: Zaporožskij gorodskoj sovět)
Stáhnout PDF
Tramvaje Trolejbusy
04. 08. 2020 14:47
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Dnes, 4. srpna 2020, radnice Záporoží slavnostně představila první částečně nízkopodlažní tramvaj, která svým vzhledem odpovídá oděskému typu „Odissej“ (také přepisováno jako Odissey) a byla smontována v prostorách místního DP. Do konce roku budou dokončeny ještě tři takovéto vozy (viz článek zde).

Tramvaj je řešena jako novostavba, jedinou výjimku představují podvozky převzaté z vyřazených tramvají T3SU, ovšem kompletně generálkované. Nalakované, avšak „duté“ skříně vozů přícházejí do Záporoží z města Kaluš ležícího v Ivanofrankivské oblasti. Skříně stejné výroby mají i tramvaje Odissej pořizované Oděsou. Na místě v Záporoží jsou za účelem zamezení poškození nejprve odmontovány skládací dveře, které z Kaluše přicházejí namontované na skříních, načež dochází k instalaci elektrovýzbroje a potřebných kabelových rozvodů. Dodělávány musí být následně jak vnitřní obložení vozidla, tak prvky salónu cestujících (čalouněná plastová sedadla, madla apod.) i kabina řidiče. Stejně tak jsou v Záporoží nainstalovány přední a zadní maska či sběrač proudu a pod tramvaj jsou zavázány podvozky. Nakonec jsou dolepovány polepy s ornamenty a symbolikou města. 

Vladimir Burjak patří mezi primátory, kteří se i s omezenými finančními prostředky snaží elektrickou dopravu ve svém městě nikoli likvidovat, ale co nejvíce rozvíjet. Po jeho nástupu do čela Záporoží byl spuštěn program „Zaporožskij tramvaj“, kterým se snaží dlouhodobě podfinancovaný místní tramvajový provoz pozvednout. 

Pořízení 4 tramvají zatím neurčeného typu navazuje na 10kusovou sérii podobně montovaných vozů staršího designu, které získaly označení T-3UA-Z-ZP. Těchto deset vozů bylo realizováno v letech 2017 až 2019. V příštím roce míní radnice vedená Vladimirem Burjakem, který je hlavním iniciátorem obnovy místní elektrické dopravy, smontovat další čtyři nové Odisseje a také nakoupit 12 ojetých tramvají. Mimoto se město snaží rekonstruovat i stávající vozidla. Tuto snahu je nutné ocenit, neboť Záporoží je na tom v oblasti tramvajového vozového parku i infrastruktury poměrně špatně a například k dnešnímu je z více než 130 evidovaných tramvají pojízdných jen okolo 70. Část z odstavených vozů zamíří do šrotu, takže se objem tramvajového parku o několik vozů zmenší, nicméně město předpokládá, že pokračující rekonstrukcí starých tramvají, montáží nových po vzoru Odissejí a pořízením ojetých z EU obnoví svůj vozový park na 100 % už do konce roku 2021. 

Město dále příští rok plánuje dokončit obnovu cca 4km úseku ve východní části města (mezi smyčkou Zeljonyj jar a oblastí u nadjezdu na ulici Kalibrovaja), který byl uzavřen v dubnu 2018 a znamenal zkrácení tramvajové linky č. 12 (viz plánek zde). 

A co trolejbusy?

O něco lepší je nyní situace v 53členném trolejbusovém parku, který se podařilo za posledních pět let obnovit alespoň o 11 vozů typů Dnipro T103 (6 ks z roku 2015) a Dnipro T203 (5 ks z roku 2019). Město nicméně potřebuje vyřazovat staré vozy, protože má okolo 10 starších vozů dlouhodobě mimo provoz. Jelikož už ale městské kase chybí další finance na nové vozy, pokusilo se obnovu parku novými vozidly proložit nákupem ojetin a v letech 2019 a 2020 se mu podařilo získat celkem 5 „kloubáků“ Van Hool AG 300T z Arnhemu. Příští měsíc plánuje Záporoží spustit novou trolejbusovou linku. V souvislosti s návštěvou velvyslance Lotyšské republiky v Záporoží datovanou počátkem července 2020 byla zmíněna možnost pořízení rižských trolejbusů, neboť loni byl v Rize ohlášen záměr se trolejbusové dopravy zbavit a město už hledá, kam by mohlo své trolejbusy udat (viz zde).

Tramvaj je zatím stále ještě na zkouškách.

Neoznačené foto: Zaporožskij gorodskoj sovět

 

 

Podobné články