Menu

Záhřeb pořídil 11 ojetých tramvají GT6M z Augsburgu

Ex-augsburský vůz GT6M ev. č. 607 obdržel v Záhřebu číslo 1001. (foto: ZET)
Ex-augsburský vůz GT6M ev. č. 607 obdržel v Záhřebu číslo 1001. (foto: ZET)
Stáhnout PDF
Tramvaje
09. 12. 2023 18:50
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Chorvatská metropole odkoupila z německého Augsburgu celou místní flotilu vozů GT6M z roku 1996, která poslouží k rozšíření místního vozového parku tramvají, jenž nebyl od roku 2010 nijak omlazován. O vozidla původně projevila zájem polská Lodž, jenomže k německo-polskému paktu nedošlo a Lodž nakonec sáhla po ojetých tramvajích téhož typu z Jeny. Nabídka odkupu tramvají z Augsburgu však zaujala v zemi červeno-bílé šachovnice.  

Připomeňme, že první 100% nízkopodlažní tramvaj GT6M byla v Augsburgu uvedena do provozu s cestujícími již v červenci 1993. Šlo o prototypové vozidlo, které ale už v únoru 1995 mělo vážnou nehodu s nákladním automobilem, po níž bylo rozhodnuto, že bude tramvaj nahrazena zcela novým vozem, jenž byl „přilepen“ k dřívější objednávce na deset tramvají téhož typu. Všech jedenáct vozů (ev. č. 601–611) bylo do provozu uvedeno mezi dubnem a říjnem 1996. V roce 2014 prošly tramvaje větší modernizací v režii lipské firmy IFTEC, další investice ovšem byla shledána jako nerentabilní a město raději zvolilo cestu nákupu nových velkokapacitních tramvají, které začal dodávat Stadler v podobě modelu Tramlink o délce 42 m. Nepotřebná vozidla GT6M byla nabídnuta potenciálním zájemcům ke koupi.

Pohled do interiéru vozu. (foto: ZET)

Záhřeb vypsal podobně jako Lodž na počátku roku výběrové řízení na nákup 11 tramvají, jejichž cenu stanovil na 245 000 € (cca 6 mil. Kč) za vůz s předpokládaných termínem dodání mezi říjnem 2023 a prosincem 2024. Vítězem tendru se stal ne nečekaně augsburský Dopravní podnik. Součástí kontraktu byla i dohoda o drobných úpravách vozidel a jejich přelakování do modrého hábitu dopravce ZET.

První tramvaj, jež obdržela v Záhřebu ev. č. 1001 (ex-ev. č. 607), byla dopravena do areálu záhřebské tramvajové vozovny Trešnjevka na silničním trajleru v noci z 30. 11. na 1. 12. 2023. Po zkušebních jízdách se předpokládá zahájení provozu s cestujícími ještě do konce letošního roku. Jedenáctka vozů GT6M nemá posloužit k náhradě žádných ze starších tramvají, ale pouze k doplnění vozového parku. Důvodem je skutečnost, že v uplynulých letech byla řada tramvají odstavována, aniž by za ně byla adekvátní náhrada.

K přelakování a opravám vozům dochází ještě v Augsbugu. (foto: ZET)

Připomeňme, že Záhřeb již v minulosti ojeté tramvaje v Německu pořizoval. V letech 1994 a 1998 si zakoupil 35 tramvají Düwag GT6 z Mannheimu, které byly vyřazeny po nákupu nízkopodlažních tramvají od Končaru.

Podobné články