Menu

Začaly dodávky 30 tramvají do Čeljabinsku

Jeden ze dvou prvních dvou vozů typu 71-623-04.01 pro Čeljabinsk na jedné ze svých posledních zkušebních jízd v Usť-Katavi dne 11. 7. 2021. (foto: Jakov Titenok)
Jeden ze dvou prvních dvou vozů typu 71-623-04.01 pro Čeljabinsk na jedné ze svých posledních zkušebních jízd v Usť-Katavi dne 11. 7. 2021. (foto: Jakov Titenok)
Stáhnout PDF
Tramvaje
15. 07. 2021 12:43
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Milionový Čeljabinsk se dočkal nových tramvají. Před dvěma dny, 13. 7. 2021, přišly do města první dvě z celkem 30 sólo tramvají typu 71-623-04.01, které vyrábí Usť-Katavskij vagonostrojitěl’nyj zavod (UKVZ). Tento typ je nejnovějším podtypem známého modelu 71-623 vyráběného sériově už od roku 2009, jenž je charakterizován především cca 40% podílem nízké podlahy situované ve středové části vozu. 

Neurazí, nenadchne. Nová tramvaj pro Čeljabinsk.

Čeljabinská radnice svým obyvatelům nové tramvaje slibovala opakovaně, ostatně většina městského tramvajového parku má kořeny na konci 80. a počátku 90. let minulého století a v tomto miléniu se městu podařilo zakoupit jen jednotky vozů. Nicméně teprve v tomto roce se podařilo sehnat prostředky na nákup většího počtu vozidel.

48letý gubernátor Čeljabinské oblasti, Aleksej Teksler, si letos v únoru lokálním médiím postěžoval, že ve městě dosud jezdí tramvaje, kterými se vozil on ještě v časech, kdy chodil do školy. Uvedl, že v tomto roce bude zakoupeno 30 tramvají, které ještě odpovídají „předchozímu modelu“, nicméně do budoucna už má město nakupovat jen vozy, které budou plně nízkopodlažní. Ostatně v prvním pololetí testoval právě Čeljabinsk prototyp sólo tramvaje typového označení 71-628 téhož usť-katavského výrobce. Tato tramvaj se dočká prvního sériového nasazení už brzy: Moskva jich kupuje 90 ks. Každopádně tak jak gubernátor v únoru 2021 uvedl, tak se také nyní děje. V prosinci 2021 by měla dodávka 30 letos vysoutěžených tramvají skončit. 

Sázku na tramvaje typu 71-623 možno hodnotit jako ryze pragmatickou záležitost. Jedná se o osvědčený model (ve verzi pro Čeljabinsk mírně inovovaný), který bylo možné rychle vyrobit, navíc s očekávanou výbavou jako celovozovou klimatizací, nízkopodlažním oddílem, USB konektory či elektronickými informačními panely. Cena za všechna vozidla je 1,059 mld. rublů, což je asi 10,3 mil. Kč za vozidlo. Například Iževsk sice nakoupil plně nízkopodlažní a moderněji vypadající Lvíčky za přibližnou cenu 14,5 mil. Kč/vůz, těšil se nicméně ze 60% státní podpory, na kterou Čeljabinsk, stejně jako desítky jiných ruských tramvajových měst aspirujících na téže podporu v rámci federálního programu „Bezpečné a kvalitní pozemní komunikace“, nedosáhl (v budoucnu nicméně může zkusit štěstí znovu), a musí se tedy zatím spokojit především s penězovodem z Čeljabinské oblasti. 

30 nových vozů pro Čeljabinsk nicméně nepříznivou situaci v tamním tramvajovém parku příliš nezlepší, město totiž eviduje přes 300 tramvají, z toho funkčních je jen necelých 200 ks, a průměrné stáří čeljabinského tramvajového parku jsoucí nyní více než 30 let tak spadne příchodem těchto nových tramvají jen nepatrně. Gubernátor ovšem slibuje, že se brzy pořídí až 200 nových tramvají. Stejně tak se mají ve městě renovovat kilometry tramvajových tratí. Opakovaně byl letos slíben i rozvoj trolejbusové dopravy, nicméně stav čeljabinského trolejbusového parku není nijak zářivější než toho tramvajového…

Výzbroj do čeljabinských vozů dodává známá petrohradská firma Čergos.

Neoznačené foto: 2x Министерство дорожного хозяйства и транспорта Челябинской области

Podobné články