Menu

Yutong se poprvé snaží prosadit s trolejbusy v EU. Účastní se tendru v Budapešti

Jak by mohl vypadat článkový trolejbus U18 pro Budapešť od Yutongu ukazuje tato vizualizace. (foto: Yutong, úprava: Jiří Mejstřík)
Jak by mohl vypadat článkový trolejbus U18 pro Budapešť od Yutongu ukazuje tato vizualizace. (foto: Yutong, úprava: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
31. 03. 2024 20:21
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Čínská společnost Yutong se snaží poprvé prosadit se svými trolejbusy na trhu Evropské unie. Světový lídr v prodeji elektrobusů (patří mu cca 10% podíl globálního trhu) na sebe v oblasti dodávek trolejbusů upozornil především díky opakovaným úspěchům v Mexiku, kam dodal od roku 2019 již 428 (!) vozů. S ohledem na aktivitu společnosti v Evropě v oblasti dodávek elektrobusů bylo jen otázkou času, kdy se čínský producent vrhne také do segmentu trolejbusů. Firma mj. působí například v rámci odborné skupiny věnované trolejbusům v Mezinárodní asociaci veřejné dopravy (UITP), kde tak může šířit informace o svých novinkách i svůj vliv.

Tradice výroby trolejbusů v Yutongu přitom není dlouhá, na montáži těch prvních pro čínské město Guangzhou se podílela teprve před 14 lety (tedy v roce 2010). Následně byla trolejbusům vzhledem k potenciálu produkce daná zelená a v roce 2014 vznikla ve výrobním závodě společnosti dokonce 2,5km testovací trať. Nejvýznamnější referencí na domácím trhu se stalo dodání 68 vozů pro Šanghaj (v roce 2017), poté začala společnost sklízet opakované úspěchy v Mexiku, kam dodala vozy na základě sedmi dílčích objednávek (276 standardních a 152 kloubových trolejbusů).

Pro evropský trh nabízí firma vozidla s obchodními jmény Yutong U12 a Yutong U18, jež jsou odvozena od soudobé produkce elektrobusů uzpůsobených pro EU. Standardní doba záruky poskytovaná Yutongem činí v případě sběračů 36 měsíců, na motor a trakční měnič 60 měsíců a v případě baterií, jež jsou používány na bázi článků LFP dokonce 96 měsíců. Chlazení trakčních baterií je řešeno pomocí vodního okruhu. Obrovská kapacita výrobního závodu, sériovost a příbuznost s elektrobusovým konceptem dávají Yutongu také konkurenční výhodu v oblasti času na dodávky vozidel. Prakticky kamkoli na světě je společnost schopná dodat svá vozidla do 6 měsíců od podpisu kontraktu (v tom nicméně není započítán čas potřebný na homologaci). Zde připomeňme, že Yutong vyrábí své autobusy, elektrobusy a trolejbusy v rámci dvojice výrobních závodů, v nichž ročně vyprodukuje přes 30 000 vozidel, z toho zhruba třetina připadá na vozidla s elektrickým pohonem. Maximální denní produkce elektrobusů/trolejbusů činí pro našince těžko představitelných 375 vozů.

Apetit Yutongu, resp. obecně všech čínských výrobců působících v EU, je obrovský. V loňském roce činil podíl čínských značek na dodávkách elektrobusů téměř 30 %, přičemž tahouny jsou především Yutong a BYD. Do dodávek trolejbusů pro EU se firma rozhodla vstoupit v rámci obřího tendru na dodávku až 160 vozů (z toho 40 fixně) pro maďarskou metropoli. V soutěži přitom společnost zastupuje místní partner, jímž je společnost Ikarus. Ta sice zdůrazňuje svou dlouhou historii a pracuje v rámci své komunikační kampaně s přirozeným maďarským nacionalismem, její produkty jsou ale pouze přeznačkovanými vozidly čínské provenience, u nichž v Maďarsku dochází patrně jen k finální montáži (ostatně prodeje Ikarusu jsou naprosto marginální). Až dosud ovšem Ikarus spolupracoval s jiným čínským gigantem – CRRC. Kooperace s Yutongem je tedy novinkou, oficiálně vyvolanou nutností získat potřebné reference v rámci kvalifikace.

V současné době probíhá vyhodnocování první části výběrového řízení, jež je pojato jako vícekolové. Dne 25. 3. 2024 byly odevzdány pouze žádosti o účast a kvalifikační dokumenty. Vedle Ikarusu s Yutongem se hodlají o budapešťskou zakázku ucházet ještě další tři společnosti: Škoda Electric (se SORem Libchavy), Solaris Bus & Coach a Bozankaya.

Podobné články