Menu

Wrocław představila první modernizovanou tramvaj Škoda 19T

První modernizovaná tramvaj Škoda 19T během slavnostní prezentace dne 31. 10. 2025. (zdroj: wrocław.pl)
První modernizovaná tramvaj Škoda 19T během slavnostní prezentace dne 31. 10. 2025. (zdroj: wrocław.pl)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 11. 2025 19:32
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V polské Wrocławi byl dne 31. 10. 2025 oficiálně představen první ze zmodernizovaných vozů Škoda 19T. Projekt celkové repase těchto vozů navazuje na dřívější modernizační vlnu příbuzného modelu Škoda 16T, jenž je však pouze jednosměrný.

Výběrové řízení na modernizaci tramvají Škoda 16T bylo svého času nutno opakovat. To první vyhrála společnost Ekova Electric (tehdy ještě jako dceřiná společnost DP Ostrava), avšak ta odmítla smlouvu podepsat. Tendr se proto opakoval a v březnu 2020 byla vítězem oznámena společnost SAATZ z polské Grudziądze. Ta následně zvládla provést kompletní repasi všech 17 vozů z let 2006 a 2007 do června 2022. Oproti původním návrhům se nakonec odehrály výrazně menší zásahy do vnějšího designu vozů, které nově zvnějšku upoutaly výrazným modrým lakováním s černými čely. Z hlediska elektrické části ale nezůstal zachován kámen na kameni, když bylo původní zařízení od Škody Electric vyměněno za novou elektrickou výzbroj od polské společnosti ENIKA, přičemž úspora hmotnosti umožnila i doplnění klimatizace salónu cestujících. Provedená modernizace se stala základem pro další projekt týkající se tentokrát mladších příbuzných vozů Škoda 19T v obousměrném provedení.

Pohled do interiéru modernizované tramvaje Škoda 19T. (zdroj: wrocław.pl)

Smlouva na jejich dodání byla podepsána 2. 4. 2009 a původně zahrnovala 28 vozů, k nimž však byly později přikoupeny ještě tři další, takže celkový počet stoupnul na 31 kusů. Do Wrocławi byly všechny vozy dodány v průběhu roku 2011, přičemž cena jednoho vozu 19T činila 7,7 mil. zlotých bez DPH (dle tehdejšího kurzu cca 47,07 mil. Kč), což byla výrazně nižší cena, než za jakou pořizovala dříve jednosměrné vozy Škoda 14T Praha (57 mil. Kč). Tramvaje byly (a jsou) ve Wrocławi nasazovány na linky, které obsluhují konečné bez vybudované smyčky.

Výběrové řízení na modernizaci vozů bylo vypsáno dne 24. 4. 2024, přičemž základní objednávka počítala s 6 vozy, zbylých 25 bylo předmětem opce. Nabídku do soutěže, podle očekávání, podala opět pouze společnost SAATZ, která nabídla nepatrně nižší cenu (4,96 mil. zlotých bez DPH za vůz/cca 28,76 mil. Kč), než byl stanovený rozpočet (4,98 mil. zlotých bez DPH /cca 28,9 mil. Kč). Na modernizaci prvních tří vozů měl dodavatel stanovenou lhůtu 12 měsíců, zbylé tři vozy měly být dokončeny do max. 18 měsíců. Smlouva byla podepsána dne 11. 10. 2024 s tím, že objednána byla prozatím jen modernizace oněch prvních šesti vozů. K využití opčního práva dosud nedošlo, ačkoli z vyjádření MPK Wrocław i SAATZ je zřejmé, že s tím obě strany v brzké budoucnosti počítají.

Elektrické plošiny pro vozíčkáře nahradily ručně výklopné. (zdroj: MPK Wrocław; foto: Grzegort Rajter)

V rámci modernizace došlo na kompletní opravu vozových skříní a podvozků (včetně výměny kol), k doplnění nových hydraulických tlumičů a sekundárního odpružení, k zesílení konstrukce v oblasti dveří, k náhradě původní střešní izolace za novou, k výměně osvětlení (LED), oken na stanovištích, sedadel řidiče a palubních desek. Zpětná zrcátka byla doplněna o kamery. Repasovány byly systémy vytápění a klimatizace (vozy 19T disponovaly klimatizací již od výroby, nicméně v rámci modernizace došlo k náhradě za novou). Plošiny pro vozíčkáře byly nahrazeny ručně výklopnými (namísto původních elektrických), interiér se pak dočkal celkového omlazení (nových obkladů, podlahové krytiny i potahů sedadel, doplnění USB nabíjecích portů, nového informačního systému, doplnění osvětlení v oblasti dveří atp.). Stejně jako u vozů Škoda 16T došlo i tentokrát k náhradě elektrické výzbroje, tentokrát od dodavatele MEDCOM s využitím tranzistorů SiC v trakčních i statických měničích.

Slavnostní prezentace prvního vozu se uskutečnila ve Wrocławi dne 31. 10. 2025. Před opětovným zařazením do provozu bude muset tramvaj absolvovat vybrané zkoušky, které by ale měly – s ohledem na výrazně jednodušší schvalovací procedury v Polsku – trvat max. několik týdnů. Dodatečně by měl být do tramvají Škoda 19T i 16T nainstalován i antikolizní systém, které by měl do tramvají dodat původní výrobce těchto vozů, tj. Škoda Transportation. 

Podobné články