Menu

Výzbroje pro pražské tramvaje T3R.PLF repasuje Cegelec

Přehlídku tramvají T3R.PLF si mohou zájemci o dopravu vychutnat během výluky na Smíchově, kdy je část vozů odříznuta na barrandovské trati. (foto: Libor Hinčica)
Přehlídku tramvají T3R.PLF si mohou zájemci o dopravu vychutnat během výluky na Smíchově, kdy je část vozů odříznuta na barrandovské trati. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
08. 09. 2020 18:28
TZ Cegelec s úpravami redakce
2 minuty čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy uzavřel výběrová řízení na rekonstrukci až 65 elektrických výzbrojí, které by měly být použity na částečně nízkopodlažních tramvajích typu T3R.PLF. Výběrové řízení na dodávku nových vozových skříní pro tato vozidla uzavřel dopravce již v březnu, přičemž jediným účastníkem zadávacího řízení zde byla společnost Pragoimex. Jedna skříň vyjde pražský DP na 3,475 mil. Kč.

Pražský DP nechal v letech 2006–2009 rekonstruovat na typ T3R.PLF celkem 33 svých tramvají (ev. č. 8251–8283), které vznikaly svého času jako modernizace původních vozů T3, u nichž byla vyhodnocena jako neekonomická oprava původní vozové skříně. Namísto té tak byla použita zcela nová vozová skříň, a to již s nízkopodlažní částí zabírající cca 33 % z celkové délky vozidla, což usnadnilo cestování imobilním pasažérům, anebo cestujícím s kočárky. Designové křivky původního provedení tramvají T3 byly na rozdíl od některých jiných DP (např. Ostrava, Brno, Olomouc), které se odhodlaly jít cestou modernizací na typ VarioLF, zachovány (podobně jako v Liberci a v Plzni, která však později šla i cestou VariíLF).  

V loňském roce se rozhodl pražský DP na tento modernizační program navázat, a to v souvislosti s potřebou dalšího kola generálních oprav nejstarších provozních vozů typové řady T3. Jelikož část těchto 65 tramvají využívá dodnes původní vozovou skříň z 60. let minulého století (případně mladší skříně, u nichž se však během provozu projevila nedostatečná antikorozní ochrana), byla jako ekonomičtější a pro budoucnost udržitelnější varianta vybrána cesta náhrady za novou vozovou skříň, a to opět již s nízkopodlažní částí.    

Zatímco u skříní poptával DPP v rámci výběrového řízení pochopitelně zcela nové skelety, u elektrické výzbroje se pražský DP rozhodl k poněkud netradičnímu řešení, kdy hodlá z tramvají, jež chce rekonstruovat za využití nové vozové skříně, vytěžit původní elektrickou výzbroj a tuto elektrickou výzbroj nechat celkově opravit za využití nových komponent. Tento model rekonstrukce elektrické části si dopravce již dříve vyzkoušel na prozatím posledních dvou zařazených tramvajích typu T3R.PLF ev. č. 8284 a 8285, které byly zařazeny do provozu v letech 2017 a 2018 coby 34. a 35. vůz T3R.PLF. Na těchto tramvajích byla svého času (tj. na počátku tisíciletí) použita elektrická výzbroj obchodního jména TV Progress z produkce společnosti Cegelec. Právě tato společnost se stala nyní vítězem veřejné zakázky na přestavbu původních elektrických výzbrojí, když ve veřejné soutěži předložila nejlepší nabídku. Jediným hodnoticím kritériem byla cena, přičemž Cegelec porazil v soutěži společnost STARMANS electronics, s. r.o., která byla druhým účastníkem tendru.

Celková hodnota zakázky činí 75 mil. Kč a počítá s možností modernizací vozidel až do roku 2026. „Elektrické výzbroje TV Progress patří k evergreenům naší produktové řady. Přestože bylo původně počítáno s tím, že jejich životnost v provozu bude 16 let, v praxi se ukázalo, že vydrží výrazně déle, a to při velmi nízkých údržbových nákladech. O tom, že jsou výzbroje spolehlivé, svědčí i zájem pražského DP, který hodlá využít repasované provedení na dalších až 65 nově vzniklých vozech T3R.PLF. Z našeho pohledu půjde z velké části o novostavbu, protože chceme zaručit, aby výzbroj mohla opět v provozu spolehlivě sloužit další zhruba dvě desítky let,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelec a. s.

Dodávky prvních nových skříní jsou očekávány ještě v letošním roce, nicméně v provozu s cestujícími se nové „té trojky“ objeví až v roce následujícím. 

Podobné články