Menu

Výrobu ve Vysokém Mýtě opustil 150 000. autobus

Celodenní výlet znamenal pro Iveco Crossway LE LINE 12M ev. č. 9579 ze stáje středočeské Arrivy 10. říjen 2021, kdy byl vůz vypraven na pořadí 360/33 obsluhující mimo linky 360 do Sedlčan rovněž její nezaintegrované pokračování D60 až do Milevska. Zde byl vloni dodaný Crossway výrobního čísla 48836 zachycen v malebném zákoutí s kovošrotem u místního nádraží. (foto: Matěj Stach)
Celodenní výlet znamenal pro Iveco Crossway LE LINE 12M ev. č. 9579 ze stáje středočeské Arrivy 10. říjen 2021, kdy byl vůz vypraven na pořadí 360/33 obsluhující mimo linky 360 do Sedlčan rovněž její nezaintegrované pokračování D60 až do Milevska. Zde byl vloni dodaný Crossway výrobního čísla 48836 zachycen v malebném zákoutí s kovošrotem u místního nádraží. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
23. 03. 2022 20:56
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Závod společnosti Iveco Bus ve Vysokém Mýtě opustil 150 000. vyrobený autobus. Statistika se počítá od roku 1928, kdy byl tehdejší karosárnou Josefa Sodomky postaven na podvozku Škoda 125 první autobus s obsaditelností 14 cestujících, jenž měl být prodán dne 20. 2. 1928 dopravci Ladislavu Müllerovi z nedalekých Chroustovic. Autobusová produkce ovšem nabývala na významu pozvolna.

Do konce roku 1928 byly vyrobeny už jen dva další autobusy a ani v dalších letech nebyly výsledky o moc lepší. Za jistý zlom lze považovat až rok 1937, kdy se podařilo získat větší zakázku pro ČSD na autobusy postavené na podvozcích Tatra 82. Výrobu nepřiškrtila ani válka, spíše naopak, a tak v roce 1944 opustilo produkci poprvé více než 100 nově vyrobených vozů (konkrétně 148). Byť již v následujícím roce (1945) žádný autobus oficiálně vyroben nebyl, Sodomkův závod v té době dokončoval válkou opožděnou produkci vozidel z roku předchozího a zajišťoval opravy poškozených autobusů, navíc začal s výrobou autobusů předaných zákazníkům v roce 1946. V roce 1948 je Sodomkův podnik znárodněn a nově je začleněn do národního podniku Karosa. Coby nejdůležitější z výrobních závodů vysokomýtská Karosa postupně rostla a stala se hegemonem na trhu s autobusy v Československu. Počátek devadesátých let sice na Karosu tvrdě dopadl, avšak po vstupu Renaultu se podařilo výrobu autobusů opět nastartovat a dnes opouští vysokomýtský závod každoročně více než 4 000 autobusů.

Ačkoli v roce 2007 značka Karosa prakticky zanikla a autobusy nesly už jen logo delfína Irisbusu a od roku 2014 logo Iveca, statistiky se počítají dále. V březnu 2022 tak měl opustit Vysoké Mýto autobus, jenž by měl být 150 000. vyrobeným vozem. Není ovšem zřejmé, nakolik jsou započítávána vozidla, která sloužila jen jako funkční vzorky či prototypy (a nebyla nikdy předána zákazníkům), případně některé atypické přestavby, jež nebyly homologovány jako autobus, a zapomínat nesmíme ani na vyrobené trolejbusové karoserie, byť zde byl počet jen minimální.  

S ohledem na tradičně mizernou informační úroveň tiskových zpráva Iveca není bohužel zřejmé, o který z vyráběných modelů autobusů (Crossway, Crossway LE, Evadys) a s jakým pohonem se v případě 150 000. vyrobeného vozu vlastně jedná, kdo je jeho zákazníkem, ani kdy vlastně výrobu opustil. Výrobce pouze zaslal snímek z výrobní haly, na němž „leží“ číslice 150 000 na střeše bíle zbarvených Crosswayů ve výrobě.

Podobné články