Menu

Velké autobusové střídání v lotyšském Daugavpilsu

Sytě červené Scanie Citywide pro lotyšský Daugavpils. (zdroj: Scania Latvia)
Sytě červené Scanie Citywide pro lotyšský Daugavpils. (zdroj: Scania Latvia)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 09. 2022 07:20
Matěj Stach
5 minut čtení

Společnost Daugavpils satiksme zařadila do své autobusové flotily 20 nových vozů Scania Citywide LF CNG standardní délky okolo dvanácti metrů. Sytě červené autobusy se do ulic východolotyšského města ležícího u hranic s Běloruskem rozjely za 85% podpory z kasy Evropské unie hned po jejich předání výrobcem na přelomu srpna a září 2022. Tím ale obnova autoparku dopravce nekončí. Firma Daugavpils satiksme letos vypsala už dva tendry na další plynové autobusy a také elektrobusy, celkem 12 vozů z těchto soutěží už má přitom objednaných a je na ně zajištěné i financování. Z městských bulvárů se tak postupně odporoučí významná část současného vozového parku, jemuž vévodí 30 dvacetiletých autobusů Solaris Urbino 15 I. generace.

Ve druhém největším městě Lotyšska Daugavpilsu dožívají poslední dva z původní pětky hranatých severských „kloubáků“ od Säffle, stavěných na podvozku Volvo B10MA-55. Na fotografii z 29. 6. 2022 je vůz ev. č. 340 vyobrazen při obsluze jednoho ze spojů linky 17A, která spojuje Autobusové nádraží s předměstím a sídlištěm Jaunā. V pozadí se tyčí 204 metrů vysoká příhradová konstrukce vysílače, který funguje od roku 1957. Doplňme, že onen šedý nátěr vozu doplněný o duhu připomíná dávné působiště autobusu u švédské společnosti Flygbussarna Airport Coaches. (foto: Matěj Stach)

Zatímco daugavpilská tramvajová infrastruktura prošla v posledních letech masivní modernizací a obnoven byl také vozový park pouliční dráhy, městské autobusy stály v uplynulém období možná až za obrazným okrajem zájmu. Poslední nové „velké“ autobusy neblížící se kategorii minibus zakoupil částečně městský podnik Daugavpils satiksme (resp. jeho předchůdce) před více jak 20 lety, přičemž se jednalo o třicítku vozů Solaris Urbino 15 I. generace, jež jsou v městských ulicích dodnes k vidění pod ev. č. 306-335. V mezidobí byla autobusová flotila omlazována především ojetými vozidly ze severských států. Během nultých let šlo o autobusy z dílen Säffle a Ikarus EAG stavěných na podvozcích od Volva, jež v poslední době doplnila šestice autobusů Volvo 7700 (ev. č. 342-347) pocházejících kromě Osla třeba z Lucemburského velkovévodství. Poslední zmíněné stroje vyrobené roku 2008 přitom byly doposud těmi vůbec nejmladšími. Zatím poslední obnova vozového parku přišla letos na jaře, kdy městský podnik získal od firmy Daugavpils autobusu parks provozující příměstskou dopravu dvě Scanie OmniLink CL94UB 6×2*4LB ev. č. 348 a 349 původem ze Švédska. Kategorii malých autobusů vládnou různě staré minibusy Mercedes-Benz Sprinter, které doplňuje jeden starší stroj, postavený na platformě Vario O 814. Od května 2021 má dopravce k dispozici také tři minibusy ROŠERO – P First FCLLI ev. č. 618-620, což jsou od nákupu vzpomínaných „jezevíčků“ vůbec první vozy pořízené jako nové. Celkový počet autobusů společnosti osciluje okolo hodnoty 55, přičemž zhruba pětinu z těchto vozů tvoří minibusy, jimž jsme na konci této pasáže také krátce věnovali.

Hned šest autobusů Solaris Urbino 15 I. generace se skrývá na snímku z 29. 6. 2022 pořízeném na autobusovém nádraží v Daugavpilsu. Vozy pocházející z let 2001 a 2002 dosud byly posledními nově pořízenými autobusy klasických rozměrů. (foto: Matěj Stach)

První tendr zahrnující po dvou dekádách také „velké“ autobusy vypsala Městská rada Daugavpilsu 19. 3. 2021. Soutěž nazvaná „Dodávka autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) pro potřeby AS „Daugavpils satiksme“ se stanovenou lhůtou pro podání nabídek na 20. 4., resp. později prodlouženou do 10. 5. 2021, se skládala ze dvou částí s odhadovanou hodnotou zhruba 9,5 milionu eur (zhruba 237,5 mil. Kč). První z nich se týkala dodání 20 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na CNG za odhadovanou sumu 6,6 milionu eur, část druhá poté dodávky 15 částečně nízkopodlažních minibusů rovněž poháněných stlačeným zemním plynem za 2,9 milionu eur. Dne 15. června 2021 uzavřel podnik Daugavpils satiksme s Ústřední finanční a kontraktační agenturou (CFCA) Evropské unie dohodu o realizaci projektu „Nákup ekologických autobusů pro město Daugavpils“ s termínem realizace do konce roku 2023. Celkové náklady projektu byly vyčísleny na 11 842 187,88 euro, z toho uznatelné náklady na 11 764 705,88 euro. Spolufinancování projektu z Fondu soudržnosti poté mělo činit rovných 10 milionů euro, odpovídajících 85 % z celé částky.

Trojice slovenských minibusů ROŠERO – P First FCLLI ev. č. 618-620 je součástí MHD v Daugavpilsu od loňského června. Nyní by k nim mělo přibýt 6 plynových souputníků. (foto: Matěj Stach)

Zatímco druhá část zakázky skončila i přes opakované vypsání soutěže bez svého dodavatele, v části 1 bylo dne 31. 8. 2021 za vítězné prohlášeno konsorcium Scania Baltic zahrnující estonskou a lotyšskou Scanii, které dvacítku autobusů nabídlo za částku 5 062 848,54 eur bez DPH (přibližně 126,5 mil. Kč). Porazilo přitom tři konkurenty. S ním byla také 30. listopadu stejného roku podepsána smlouva. První vůz do Pobaltí přijel na začátku léta, k předání celé flotily došlo na konci srpna 2022, přičemž do provozu vozy zasahují pod ev. č. 350-369 od počátku září. Na technické podrobnosti je vydaná tisková zpráva vyloženě skoupá, vypíchněme tak alespoň 2. a 3. dveře, jež jsou řešeny jako předsuvné. V podstatě novinkou bude pro cestující rovněž celovozová klimatizace. Vozidla budou servisována v lokální základně Scanie. Dvacetihlavá dodávka autobusů s bájným gryfem ve znaku každopádně východolotyšský Daugavpils katapultovala mezi jeden z největších provozů s autobusy Scania Citywide nové generace.

Jedna z nových posil Daugavpils satiksme. (zdroj: Scania Latvia)

Letos 11. února vypsal daugavpilský magistrát v rámci druhého kola již představeného projektu zakázku „Dodávka autobusů šetrných k životnímu prostředí pro potřeby AS „Daugavpils satiksme“, tentokrát rozdělenou dokonce na čtyři části a zahrnující rovněž nákup elektrobusů, který je nutný pro splnění nařízení Evropské unie, podle něhož musí být v případě Litevské republiky 21 % nakupovaných autobusů zcela lokálně bezemisních. Lhůta pro podání nabídek byla několikrát odsunuta, naposledy na 5. května 2022. V části 1 bylo poptáváno 14 nízkopodlažních autobusů s pohonem na CNG, ve 2. části 6 minibusů se stejným pohonem, v části třetí 6 elektrobusů standardní délky a v poslední části konečně dvojice elektrických minibusů, celkem tedy 28 vozidel.

Do uvedeného termínu byly podány nabídky do všech čtyřech částí soutěže, do 1. a 3. části na „velké“ autobusy přišlo shodně 5 nabídek, o druhou část se ucházel jediný dodavatel a o část čtvrtou poté dodavatelé dva. Na schůzi akcionářů z 1. 7. 2022 byli schváleni vítězové druhé a třetí části. 5. července byla nejprve uzavřena smlouva se společností Transmito, jež Daugavpils satiksme dodá šestici plynových minibusů ROŠERO – P First FCLLI v hodnotě 1 094 742,00 euro bez DPH (cca 27,25 mil. Kč). Vítězem třetí části se s cenou 2 599 344,72 euro bez DPH (zhruba 65 mil. Kč) stalo čtenářům již známé konsorcium Scania Baltic, které nabídlo elektrobusy Scania Citywide LF BEV. S ním byla smlouva podepsána 12. 7. 2022, tedy ve stejný den, kdy byla s Ústřední finanční a kontraktační agenturou (CFCA) Evropské unie zpečetěna podpora druhého kola nákupu ekologických autobusů pro město. Celkové náklady tentokrát činily 3 240 000,00 euro, z čehož 2 754 000,00 euro poskytl Fond soudržnosti (4 elektrobusy jsou zahrnuty do předchozího kola). Dodání autobusů se má uskutečnit do roka od uzavření smlouvy a po jejich zařazení bude Daugavpils satiksme disponovat celkem 32 moderními nízkopodlažními autobusy. Dodejme, že zbylé dvě části tendru byly zrušeny.

Nové autobusy v sobě ukrývají světle šedé látkové potahy sedadel, na nichž je vyobrazena lilie z městského znaku. (zdroj: Scania Latvia)

Na to konto vypsalo město 7. 8. 2022 obměněný stejnojmenný tendr tentokrát rozdělený na tři části, v němž poptává celkem 16 nových autobusů. V první části se jedná o šestici plynových autobusů standardní délky, v části druhé o 8 kloubových autobusů rovněž s pohonem na CNG a v poslední třetí části nakonec o 2 elektrické minibusy (tato část je shodná s předchozím tendrem, resp. jeho čtvrtou částí). Lhůta pro podání nabídek se v tomto případě postupně posunula ze dne 8. 9. až na 3. 10. 2022 a nám tak nyní nezbývá, něž se dále těšit na výsledkovou listinu soutěže. Zdůrazněme, že kdyby na jejím konci došlo k podpisu smluv na všech 16 vozidel, dosáhl by podíl nových autobusů ve flotile Daugavpils satiksme hodnoty přes 90 %, což si uživatelé daugavpilských autobusů jednoznačně zaslouží. Dopravce zároveň poptává i nové tramvaje a nepolevuje ani v rozšiřování tramvajových tratí a péči o ně.

Podobné články