Menu

V Szegedu vyjely budapešťské trolejbusy Ikarus 280T

Setkání Ikarusů. Ikarus 280.94 pózuje vedle trolejbusu Ikarus-Škoda Tr187.2. Druhý jmenovaný typ byl vyráběn výhradně pro Szeged a dále se neuchytil, přestože mělo jít na svou dobu o kvalitní konstrukci karoserie. (foto: Krisztián Bóka)
Setkání Ikarusů. Ikarus 280.94 pózuje vedle trolejbusu Ikarus-Škoda Tr187.2. Druhý jmenovaný typ byl vyráběn výhradně pro Szeged a dále se neuchytil, přestože mělo jít na svou dobu o kvalitní konstrukci karoserie. (foto: Krisztián Bóka)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
18. 12. 2023 19:08
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Pět let po ukončení provozu článkových trolejbusů Ikarus 280T (resp. přesněji Ikarus 280.94) v maďarském Szegedu se tentýž typ na linky místní MHD opět vrátil. Jak jsme informovali v našem článku ze září letošního roku, pronajal si místní dopravní podnik SZKT (Szeged Közlekedesi Társaság) od budapešťského DP celkem šest trolejbusů tohoto typu, které mu mají vypomoci po přechodnou dobu se zajišťováním vypravenosti, neboť místní trolejbusy Škoda 15 Tr s ohledem na své stáří trpí častějšími poruchami. Současně je nutné zajistit vyšší stupně oprav jak u některých „patnáctek“, tak u novějších nízkopodlažních kloubových vozů Ikarus-Škoda Tr187.2, což počet disponibilních vozidel sníží.

Připomeňme, že v Szegedu se objevily první trolejbusy Ikarus 280T již v roce 1982, poslední dva – ve formě ojetých vozů z německého Eberswalde – byly zařazeny do provozu až v roce 2001. Celkem se prostřídalo v ulicích města 12 vozů, které se nikdy všechny vzájemně nepotkaly.

Pohled do interiéru Ikarus 280.94 ev. č. 224. (foto: Krisztián Bóka)

Již v létě se začalo proslýchat (a v září 2023 to bylo oznámeno oficiálně), že Szeged hodlá napjatou situaci ve svém vozovém parku trolejbusů řešit pronájmem šesti trolejbusů od budapešťského DP s tím, že dva vozy měly posloužit pouze jako zdroj náhradních dílů (i tak ale byla tato dvojice pouze pronajata). Časově není doba pronájmu omezena, strop je nastaven pouze max. cenou, avšak samotná suma za pronájem nebyla zveřejněna.

Pronajaty byly trolejbusy budapešťských ev. č. 223, 224, 226, 245, 215 a 268 vyrobené v letech 1988 a 1989, z nichž dva poslední jmenované jsou oněmi donory dílů. V Szegedu zůstala budapešťská čísla zachována. Trolejbusy byly převáženy na silničním trajleru z maďarské metropole následovně:

ev. č. 223: 26. 10. 2023
ev. č. 224: 30. 10. 2023
ev. č. 226: 02. 11. 2023
ev. č. 245: 06. 11. 2023
ev. č. 215: 09. 11. 2023
ev. č. 268: 21. 11. 2023

V Szegedu obdržely trolejbusy odbavovací systém místního DP, dále rádiový systém pro ovládání výhybek a systém automatického stavění cesty VETRA (od Elektrolinu). Doplněno bylo rádio pro komunikaci s dispečinkem a vyměněny byly botky na sběračích za typ užívaný v Szegedu. Naopak demontován byl původní informační systém, takže trolejbusy budou využívat plastové cedule či papírové ukazatele.

Ikarusy v Szegedu nejsou vybaveny elektronickým informačním systémem. Ten původní, budapešťský, byl z vozů demontován. (foto: Krisztián Bóka)

Premiéra prvního ex-budapešťského vozu Ikarus 280T na lince s cestujícími se odehrála v neděli dne 10. 12. 2023, kdy byl na linku číslo 9 vypraven vůz ev. č. 224. K pravidelnému nasazování „nových“ vozidel na linky ale prozatím nedochází (znovu se objevil od té doby Ikarus 280T na lince jen jednou, když v neděli 17. 12. 2023 vyjel poprvé vůz ev. č. 223). SZKT se totiž potýká s nedostatkem řidičů, což vedlo k tomu, že do konce roku 2023 je provoz trolejbusových linek částečně redukován. Před školením personálu na nový typ vozidla má pak pochopitelně přednost zajištění běžné obslužnosti, což proces zařazení Ikarusů poněkud prodlužuje.  

Na základě zkušebních jízd vozidel bylo rozhodnuto, že trolejbusy Ikarus 280T budou v budoucnu nasazovány výhradně na linky čísel 9 a 19. Důvodem je náchylnost elektrické výzbroje k poruchám při přejíždění míst s opačnou polaritou, což je běžné na krátkých úsecích některých křížení. U linek 9 a 19 se však žádná taková křížení s opačnou polaritou nevyskytují.

Doplňme, že příchod trolejbusů Ikarus 280T, pro něž se však v Maďarsku používá často též zkratka GVM (podle výrobce elektrické výzbroje znamenající Ganz Villamossági Művek), umožnil poslat na další opravu dva z nízkopodlažních vozů Ikarus-Škoda Tr187.2, k nimž by se měl brzy přidat i jeden z vozů Škoda 15 Tr. 

Podobné články