Menu

V Praze vyjela netradiční souprava vozů T2R+T3

Nezvyklá souprava tramvají T2R+T3 byla poprvé vypravena do provozu s cestujícími dne 14. 12. 2020. (foto: Honza Tran)
Nezvyklá souprava tramvají T2R+T3 byla poprvé vypravena do provozu s cestujícími dne 14. 12. 2020. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Tramvaje
14. 12. 2020 21:05
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Netradiční tramvajovou soupravou se dnes mohli svézt cestující v Praze. Na lince číslo 2, na jejíž dva kurzy jsou vypravována střídavě vozidla určená jinak primárně pro provoz na nostalgické lince číslo 23 (momentálně kvůli koronaviru zrušené), byla ráno vypravena souprava vozů ve složení tramvají T2 (resp. přesněji T2R) a T3.

S ohledem na předvánoční provoz došlo od pondělí 14. 12. 2020 k posílení provozu na lince číslo 2, která je standardně vypravována v sólo vozech, avšak v období končícího adventu se na ní nezvykle objevují „dvojčata“. Na „retro kurz“ (třetí pořadí) byla ráno vypravena souprava složená z tramvají T3 ev. č. 7290 + 6892, nicméně u prvního ze jmenovaných vozů došlo k závadě, po níž musel tramvajový vlak zatáhnout zpět do střešovické vozovny. Jelikož bylo snahou pracovníků pražského DP zajistit co nejrychlejší náhradu, bylo rozhodnuto, že namísto vozu ev. č. 7290 se do čela soupravy postaví poněkud nezvykle vůz T2R ev. č. 6003. Ten byl jedním z mála, které bylo možné v daný okamžik pro vytvoření soupravy v krátkém čase použít (ačkoli by se mohlo zdát, že vozovna Střešovice má vozů pro provoz na nostalgické lince dostatek, nesmíme zapomínat na procesy pravidelné údržby, které se zde odehrávají během dne). Do ulic tak poprvé vyrazila na pohled netypická souprava vozů T2R+T3.

V Praze byla podobně nezvyklá souprava k vidění již v minulosti, tehdy však v opačném gardu, kdy v čele soupravy jezdil kvůli prováděným zkouškám prototyp tramvaje T3 ev. č. 6101 a jako zadní posloužil jeden ze dvou originálních pražských vozů T2 (resp. přesněji dle původního značení TII) ev. č. 6001 (rovněž první prototyp, byť starší generace). Zkoušky se odehrávaly výhradně bez cestujících, a to na přelomu let 1961 a 1962. Jelikož elektrické výzbroje obou vozů byly odlišné (vůz T3 již disponoval modernějším typem TR37, zatímco „té dvojka“ využívala výzbroj TR36), bylo nutné vůz T2 pro účely zmíněných zkoušek upravit.

Netradiční pohled na spojení vozů T2R+T3. (foto: Honza Tran)

O 58 let později nebyly podobné úpravy nutné. Obě „té dvojky“ určené pro provoz na lince 23 jsou v retro provedení, které pouze vzhledem připomíná řešení vozů T2 v historickém pojetí. Elektrická část však s původním řešením sjednocována nebyla, naopak bylo žádoucí, aby bylo možné vozy T2R s tramvajemi T3 se zrychlovačem spojovat do souprav, ať již z ryze provozních důvodů (například odtahy), anebo pro pravidelné vypravení do provozu. Varianta, že by se mohly vozy T2R objevovat v nezvyklé soupravě ve složení T2R+T3 byla tedy od počátku nejen připouštěna, ale přímo plánována. Názory, že jde o soupravu historicky nepřesnou, jsou zcela na místě. Oba vozy T2R jsou totiž už z principu své přítomnosti v Praze historicky nepatřičné a nemají k hlavnímu městu – pomineme-li fakt, že zde byly vyrobeny – žádnou vazbu. Jejich role ale spočívá ve zpestření provozu na retro spojích (či retro lince), takže zde odkazování na přesnou historiografii nemůže uspět.

Připomeňme, že „falešné“ soupravy připomínající složení vozů T3+T2 jsme mohli v minulosti vídat v Brně. Zde se ale ve skutečnosti nejednalo o takto složené soupravy, ale o dvojici vozů T2, z nichž u prvního byla po nehodě použita čela z vozů T3. Podobné vozy bychom nalezli v minulosti také v Liberci či Košicích.       

Podobné články