Menu

V Moskvě skončily trolejbusy. Zřízena bude jedna retrolinka

Trolejbus na ulici Marii Ul’janovoj dne 24. 8. 2020. (foto: Sergej Lapin)
Trolejbus na ulici Marii Ul’janovoj dne 24. 8. 2020. (foto: Sergej Lapin)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
25. 08. 2020 11:32
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dnes v časných ranních hodinách došlo v Moskvě po 87 letech k ukončení pravidelného provozu trolejbusů, o měsíc dříve, než se původně očekávalo. Moskva ovšem informovala, že v dohledné době zřídí několik set metrů dlouhou trolejbusovou linku, která bude operovat na Novorjazaňské ulici, jež je umístěna nedaleko Kazaňského nádraží ležícího východně od historického centra města. Ve skutečnosti se má jednat o retrolinku se dvěma retrotrolejbusy. Skončily tak slavné časy místních trolejbusů, jež mohly ovšem nadále pokračovat nebýt „prozíravého vedení“ radnice pod taktovkou opakovaně zvoleného primátora Sergeje Sobjanina, které svého času největší trolejbusovou síť na světě během necelých pěti let úspěšně zlikvidovalo. 

Poslední trolejbus linky 28 dne 25. srpna 2020. (foto: Aleksandr Leženko)

Agentura TASS dnes, kdy už poslední přežívající trolejbusové linky 4, 28, 59, 60, 64, 72 znovu na novou službu nevyjely (informace o jejich náhradě jinými druhy dopravy byla vyvěšena na zastávkách teprve tuto poslední noc, jednalo se tedy o utajenou akci), citovala generálního ředitele Mosgortranu, Leonida Antonova, který uvedl, že začíná nová epocha elektrické dopravy ve městě, s tím, že nepravdivě dodal, že „na trolejbusových linkách vyjely elektrobusy“. Ve skutečnosti dnes ovšem přibyla jen jedna elektrobusová linka namísto trolejbusové a další trolejbusové linky byly nahrazeny přes noc autobusy (možno ověřit na webu Mosgortransu). 

Namísto stovek moderních trolejbusů budou v Moskvě jezdit už jen dva retrotrolejbusy. Zarážející na celém rušení moskevských trolejbusů je, že všechna přední ruská média a agentury od počátku jenom papouškovaly to, co vedení ruské radnice a Mosgortransu prohlašovala navenek, a nesnažily se až na výjimky nijak tato tvrzení, nejednou polopravdivá až lživá, rozporovat nebo komentovat. Takto tedy „hlídací pes demokracie“ skoro vůbec nezaštěkal a trolejbusy se v Moskvě zrušily téměř bez jakéhokoli většího veřejného odporu. Snímek je z 24. srpna 2020. (foto: Sergej Prozvickij)

Momentálně je v Moskvě okolo 460 elektrobusů s ultrarychlým nabíjením, jejichž majoritním dodavatelem je Kamaz, a do roku 2024 jich radnice slibuje přes 2 600. Stávající počet elektrobusů ale zdaleka nestačí pro náhradu trolejbusové dopravy, a tak jsou nasazovány na mnoha ex-trolejbusových linkách, ne jen těch dnes zrušených, autobusy. Antonov tedy úmyslně zamlčil pravdu, kterou vidí občané i návštěvníci Moskvy dnes a denně.

Uvidíme, jak celá akce s elektrobusy nakonec dopadne, neboť investice do jejich pořízení (mj. provozní potřeba vozidel je prokazatelně vyšší, než tomu bylo u trolejbusů), pokud započteme i infrastrukturu, jsou enormní a na tomto webu jsme už opakovaně uváděli důvody, proč je provoz elektrobusů tohoto typu pro Moskvu ekonomickým i provozním nesmyslem. Moskva má ostatně ve svém inventáři stále přes 600 trolejbusů, které mohly sloužit místo autobusů ještě několik let, namísto toho ale zatáhly do svých vozoven předčasně. Jedinou útěchou je snad jen to, že se většina z trolejbusů rozešle do jiných ruských měst.

Trolza-5265.00 Megapolis na snímku z 23. srpna 2020 (foto: Sergej Lapin)

Poděkování: Sergej Lapin, Sergej Prozvickij, Aleksandr Leženko 

Podobné články