Menu

V Mnichově vyjelo kloubové eCitaro G

Prvním zákazníkem kloubových vozů eCitaro G se stal  dopravce ETH Zürich ze Švýcarska. Ten – na rozdíl od Mnichova – využívá rychlonabíjení. (foto: Daimler Buses)
Prvním zákazníkem kloubových vozů eCitaro G se stal dopravce ETH Zürich ze Švýcarska. Ten – na rozdíl od Mnichova – využívá rychlonabíjení. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 12. 2020 20:18
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Od 22. 12. 2020 je v bavorské metropoli v provozu první kloubový elektrobus Mercedes-Benz eCitaro G. Autobus je součástí 10kusové objednávky, která by měla být postupně uvedena do provozu do konce příštího roku.

Autobus o délce 18,13 m je nasazován na linku číslo 100 spojující hlavní mnichovské nádraží (Hauptbahnhof) a východní mnichovské nádraží (Ostbahnhof), přičemž trasa je známá jako „muzejní linka“, neboť po cestě spojuje okolo 20 nejrůznějších mnichovských muzeí. Na linku o délce 7 km začaly být již od března 2019 nasazovány dva elektrobusy o délce 12 m z produkce nizozemské společnosti Ebusco. Na podzim se k této dvojici přidaly další čtyři autobusy a nyní přibyl i první článkový vůz. Jakmile dojde k zařazení dalšího kloubového eCitara G, což by mělo být v nejbližších dnech, bude možné celotýdenně denní výpravu na lince číslo 100 zajistit výhradně elektrobusy. Po lince č. 144 (Scheidplatz – Rotkreuzplatz), na níž byl provoz elektrobusů zaveden v říjnu 2020 (s osmi 12m vozy, rovněž z produkce Ebusco), půjde o druhou mnichovskou linku obsluhovanou elektrobusy.

Šéf mnichovského DP před prvním vozem eCitaro G. (foto: MVG)

Autobusy eCitaro G jsou na trhu nabízeny již od loňského roku, k formálnímu představení veřejnosti došlo ale – v online formě – až v říjnu letošního roku. První zákazník, kterému byly autobusy předány do provozu, byl na konci října 2020 dopravce ETH Zürich ze Švýcarska, který si pořídl hned trojici vozů. Na rozdíl od mnichovských vozů eCitaro G byly ty pro švýcarského zákazníka vybaveny bateriemi určenými pro rychlé nabíjení pomocí pantografu na střeše vozidla. Nabíjecí výkon zde může být až 300 kW, kapacita baterií poté činila 243 kWh. Oproti tomu baterie situované v sedmi boxech eCitar G pro Mnichov mají kapacitu elektrické energie 441 kWh, přičemž použita je nová technologie baterií s pevným elektrolytem (solid-state batteries). Tyto baterie jsou ale určeny výhradně pro pomalé nabíjení.

Pořízení jednoho kloubového eCitara rozhodně není levnou záležitostí. Mnichov dal za jeden elektrobus okolo 800 000 €, tedy zhruba 21 mil. Kč. Dotace ze spolkové kasy a z prostředků bavorské pokladny činila asi 7,2 mil. Kč (275 000 €)/vůz.

V příštím roce by mělo být do provozu zařazeno dalších 8 eCitar G a další vozy z produkce Ebusca (2 sólo vozy a 2 článkové). Na konci roku 2021 se tak počítá s flotilou čítající celkem 26 elektrobusů.

Podobné články