Menu

V Mexiku budou jezdit tříčlánkové trolejbusy

Tříčlánkový trolejbus. (autor: Solaris Bus & Coach)
Tříčlánkový trolejbus. (autor: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
07. 11. 2021 11:28
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dne 5. listopadu 2021 vláda spolkového státu Mexiko vydala podrobnosti k plánovanému meziměstskému koridoru Santa Martha – Chalco, pro nějž byla letos vytvořena sada studií posuzujících jeho ekonomickou i technickou proveditelnost. Tento koridor spojí hlavní město Spojených států mexických, Ciudad de México, s městem Chalco, které leží právě ve spolkovém státě Mexiko. 

Vládní dokument vyobrazuje Solaris Trollino 24. Bude mít vůbec šanci do Mexika zamířit nebo bude zakázka na trolejbusy opět šitá na míru „spřátelenému“ subjektu? (zdroj: Periódico Oficial Gaceta del Gobierno; Tomo: CCXII No. 87; Gobierno del Estado Libre y Soberano de México)

Nový koridor bude v jednom směru měřit 18,89 km a bude navržen jako BRT systém, přičemž na prvních 6 km vedoucích od konečné Santa Martha pojede trolejbus na nadzemním tělese a zbytek trasy pak pojede v úrovni okolních komunikací, nicméně v tomto případě se počítá se zajištěním preference na křižovatkách a výjezdech/nájezdech. Po trase je plánovano 15 zastávek, čímž bude průměrná mezizastávková vzdálenost větší než 1 km, a tedy trolejbusy budou moci fungovat jako rychlý městský dopravní prostředek. Navržená průměrná cestovní rychlost je 23,99 km/h, čímž by cesta v celé trase trvala necelých 48 minut. Pro jeden obrat vozidla (tj. cesta tam i zpět) se na základě provedených simulací počítá s 1 h a 57 minutami.

Vládní dokument počítá s tím, že bude pořízeno 29 tříčlánkových vozidel o kapacitě max. 270 osob. Ta budou složit coby základní provozní flotila, další tři pořízené vozy budou sloužit jako rezerva a 1 vůz bude jako tzv. „strategická jednotka“. Celkem se tedy pořídí 33 tříčlánkových vozů. S těmi by měl být zahájen provoz roku 2024, kdy se zprovoznění koridoru předpokládá. Dokument nehovoří o zamýšlených intervalech, je však zřejmé, že ve špičce mohou být díky 29 vozidlům základní flotily stanovené intervaly velmi krátké. Pro rok 2055 se navíc počítá s posílením až na 45 vozidel (40 vozů coby standardní flotila, 4 vozy coby rezerva a 1 coby strategická jednotka).

Předložené nabídky. Vyhrála ta s číslem 6. Periódico Oficial Gaceta del Gobierno; Tomo: CCXII No. 87; Gobierno del Estado Libre y Soberano de México)

O tendr na stavbu koridoru ve formě „Design & Build“ (zpracování projektové dokumentace; stavba koncových terminálů a mezilehlých stanic, silničních komunikací, dílen, vozovny, nadzemních těles; a realizace elektromechanické části) vypsaný letos v létě projevilo zájem 9 společností/sdružení, nabídku pak podalo 7 subjektů/sdružení, přičemž dvě nabídky nebyly shledány jako kompletní. Z pěti zbylých nabídek byly po bodovém hodnocení shledány 3 jako technické nezpůsobilé. O prvenství tedy soutěžily jen dvě nabídky, přičemž vítězem tendru se stalo sdružení společností La Peninsular Compañía Constructora, S.A. de C.V. a Alcance Total, S.A. de C.V. Obě jsou přitom majetkově napojeny na mexický konglomerát Grupo Industrial Hermes. Vysoutěžená cena stavby je 7,424 mld. MXN, což je v přepočtu skoro 8 mld. Kč.

Vybrané sdružení podepsalo smlouvu se spolkovým státem Mexiko dne 1. 10. 2021. Práce budou na koridoru zahájeny příští rok. 

Podobné články