Menu

V Lausanne začala realizace sítě trolejbusových BRT koridorů

Tříčlánkový trolejbus. (foto: Vanessa Cardoso/24heures.ch)
Tříčlánkový trolejbus. (foto: Vanessa Cardoso/24heures.ch)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 05. 2022 19:14
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Na konci dubna tohoto roku se rozběhla stavba prvního ze tří naplánovaných BRT trolejbusových koridorů ve švýcarském Lausanne a přilehlých obcích. Téměř tři roky potrvá konverze stávající klasické trolejbusové linky č. 9 Prilly-Église – ⁠Lutry-Corniche, nedávno přečíslované na 84, na metrobusovou. Kvůli odporu obce Paudex, která nechce velké zásahy do stávající silniční komunikace, se však nejprve začalo pracovat na o něco kratším úseku Prilly –⁠ Pully.

Plán budoucí kapacitní sítě MHD v Lausanne a okolí. (zdroj: Canton de Vaud)

Dnes, 16. května, nabrala stavební činnost mezi oběma posledně zmíněnými body na obrátkách, když se uzavřely některé silniční pruhy v dotčené trase a jiné se uzavřou později. Až do konce listopadu 2022 bude na místní obyvatele doléhat řada změn v povrchové dopravě a v příštím roce se bude situace v jarním až podzimním období opakovat na dalších místech po trase. Ačkoli samotná výstavba trolejbusové infrastruktury potrvá jen 4 měsíce, město se rozhodlo využít předmětné investiční akce zároveň k výměné vybraných inženýrských sítí i některým dalším opravám veřejného majetku, tak aby se po dokončení BRT koridoru nemuselo v dalších letech po trase trolejbusu nic bourat. Právě tyto doprovodné akce si vyžádají celkem 30 měsíců prací. Město s kantonem pochopitelně mohly stavební činnost urychlit, nechtěly ovšem dopravu „zašpuntovat“ a způsobit dopravní kolaps, proto se rozhodly jít po etapách. 

Navrhovaná podoba BRT koridoru. Trolejbusům nebude stát nic v cestě, a to ani „kruháče“, které nekompromisně protnou. (foto: urbaplan)

Na nové metrobusové lince, která má být zprovozněna v roce 2025, má být nejkratší interval od pondělí do soboty 7 a půl minuty, v neděli má být delší. Nasazována mají být tříčlánková vozidla. Lausanne zatím provozuje 12 ks typu lighTram 25 DC od Hessu dodaných v letech 2020 a 2021. Původně Lausanne chtělo první BRT koridor otevírat už v roce 2020, nakonec své plány z různých důvodů posunulo. Stavba dalších dvou BRT koridorů je ještě nadále v přípravě, počítá se s tím, že jako druhý přijde na řadu ten nejdelší směřující z konečné Pully, Val-Vert, do Bussigny.  

Podobné články