Minulý měsíc, přesně 15. června 2025, dorazila do hlavního města Sverdlovské oblasti nová tramvaj. Jedná se o prototyp pětičlánkové tramvaje s označením 71-665 „Arktur“, který vyrobil Usť-Katavskij vagonstrojitělnyj zavod (UKVZ). Dne 5. července 2025 začaly být ve vozidle na zkoušku přepravováni i cestující.

Dlouhá tramvaj od UKVZ v první den zkušebního provozu s cestujícími. (foto: Ivan Revenkov)
Nová tramvaj je řešena jako obousměrná a má délku 39,740 m. V provedení pro Jekatěrinburg se nachází pouhých 72 míst k sezení a dvě místa pro imobilní cestující nebo kočárky. Celkem je možné v tramvaji přepravovat 270 cestujících při obsazenosti 5 osob/m2, teoreticky je ovšem do ní možné vměstnat i 406 osob (při obsazenosti 8 osob/m2). Tramvaj byla pro potřeby provozu s cestujícími nasazena na linku č. 18, která směřuje z centra na jihozápad města. Nicméně některé zastávky po trase nejsou pro takto dlouhé vozidlo uzpůsobeny, a tak bylo rozhodnuto, že tam, kde se tramvaj nevejde, se některé dveře nebudou otevírat. Umístění dveří je vůči původní vizualizaci výrobce, kdy měly mít první, třetí a pátý článek dvoje dveře a ostatní dva články žádné, značně atypické (viz snímky). Kde nakonec tramvaj vyrobená v Čeljabinské oblasti skončí, ještě jisté není.

Loni v prosinci dodaný Lvíček ev. č. 400 (typ 71-911EM) projíždí letním Jekatěrinburgem. Na snímku ze 4. července 2025 byl zachycen ve východní části města. Druhý Lvíček byl dodán až v dubnu 2025. (foto: Ivan Revenkov)
Jekatěrinburg v červnu 2025 uzavřel kontrakt na 15 vozů podobného, ovšem kratšího typu 71-639 o délce 25,8 m, nazvaného „Kastor“. Cena jednoho vozidla činí v přepočtu asi 38 mil. Kč, odhadovaná byla asi o 10 milionů vyšší, ale díky výběrovému řízení, které se muselo opakovat, se podařilo získat lepší cenu. Kromě toho od loňského roku město provozuje i prototyp této tramvaje dokončený na UKVZ v únoru 2024 a od května 2025 ještě jeden kus v upravené verzi, kdy má 98 % jeho komponent pocházet z Ruska a 2 % z Běloruska. Navíc si ještě nedávno město koupilo dva Lvíčky od PK Transpornyje Sistěmy. Avšak v místním tramvajovém parku se jedná o zanedbatelné přírůstky, obnovit by totiž bylo potřeba více než 90 % z více než 400 tramvají, které město má, přičemž většina z nich je ještě československé produkce a mnohé už mají dávno odžité. Není divu, že výrobci z různých částí Ruské federace cítí příležitost, ostatně z vedení města i oblasti nedávno zaznělo, že se v nákupech tramvají bude pokračovat, přičemž původní záměr kupovat další sólo vozidla byl opuštěn.

Tramvaj typu 71-233 od Sinary. Dle výrobce je jednoduše adaptovatelná na rozchod 1 435 mm. (foto: Ivan Revenkov)
A tak když dne 7. července 2025 začal v Jekatěrinburgu mezinárodní veletrh Innoprom-2025, kromě UKVZ se na něm představily i konkurenční společnosti. Skupina Sinara přijela ukázat tříčlánkovou jednosměrnou tramvaj typu 71-233, která je vybavena bateriemi pro autonomní dojezd na vzdálenost až 3 km. Celková kapacita této tramvaje dlouhé 28,7 m je při 70 místech k sezení 308 osob. Novinkou oproti konkurenci je možnost využívání systému autopilota, který je schopen za předpokladu odpovídající infrastruktury samořízený pohyb tramvaje. V žádném ruském městě ovšem toto proveditelné zatím není a v plánu jsou jen zkoušky v Taganrogu.

Tramvaj od Sinary. (foto: Ivan Revenkov)
PK Transportnyje Sistěmy pro změnu přispěchala se svou pětičlánkovou, rovněž obousměrnou tramvají typu 71-952 „Vojevoda“, která má délku 37,5 m. Tato tramvaj byla konstruována ve dvou městech: Engelsu (v závodu bývalé Trolzy) a Petrohradu a po veletrhu se bude testovat ve druhém uvedeném městě. Na vývoji spolupracoval Transmašhodling, protože tramvaj byla vyvinuta coby modelové vozidlo pro možné budoucí vlakotramvajové provozy.
V tramvaji je možné přepravit 280 cestujících při obsazenosti 5 osob/m2 a 400 osob při 8 osobách na m2. Ačkoli Vojvoda délkou nepřekonává Arktura, Transportnyje Sistěmy uvádějí, že v jeho případě je možné dodat ještě další dva články, a tím mít tramvaj o délce až zhruba 50 m. Cena jedné této pětičlánkové tramvaje je v přepočtu zhruba 67,5 mil. Kč, na prvního zákazníka také ještě čeká.

Tramvaj Vojevoda od PK TS na třech snímcích. (foto: PK Transportnyje Sistěmy)
Poděkování: Ivan Revenkov