Menu

V ČR se testuje vodíkové eCitaro. Bez vodíku

Arriva Střední Čechy testuje vodíkové eCitaro bez vodíku po dobu jednoho týdne. (zdroj: Arriva Střední Čechy)
Arriva Střední Čechy testuje vodíkové eCitaro bez vodíku po dobu jednoho týdne. (zdroj: Arriva Střední Čechy)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 06. 2025 19:31
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Od konce května je možné se svézt ve vybraných českých městech s autobusem Mercedes-Benz eCitaro fuel cell, který do ČR přivezlo místní obchodní zastoupení Daimler Buses. První zastávkou elektrobusu byla Česká Lípa (dopravce BusLine), po níž následoval Děčín (DPMD) a dne 14. 6. 2025 prezentace na Rodinném dni ve výrobním závodě Daimleru v Holýšově. Nyní si autobus na několik dnů zapůjčila také Arriva Střední Čechy pro nasazení v Plzeňském kraji.

Samotný výrobce vozidlo prezentuje jako vodíkový autobus, od čehož se ostatně odvíjí také jeho obchodní jméno. Ve skutečnosti ale nejde o klasický vodíkový elektrobus, ale o elektrobus s tzv. vodíkovým prodlužovačem dojezdu (anglicky Range Extender, což se odráželo v dříve prezentovaném pojmenování „REX“, od něhož ale ještě před slavnostní premiérou před dvěma lety Daimler ustoupil). To znamená, že primárním zdrojem elektrické energie jsou vždy trakční baterie, které mohou mít u vozu 12m délky kapacitu elektrické energie 192 kWh nebo 294 kWh. Palivový článek má výkon pouze 60 kW (v provozu se navíc využívá jen zhruba polovina jeho výkonu) a slouží k dobíjení těchto trakčních baterií (a tím k onomu prodloužení dojezdu). Výhodou je pak nízká spotřeba vodíku, který, jak ukazuje i aktuální testování, přitom vůbec nemusí vůz používat a může jezdit jen jako čistý elektrobus (čehož lze s výhodou používat při shrabování dotací).

Pohled zezadu na testovací vodíkový elektrobus (zdroj: Arriva Střední Čechy)

Ve všech městech, kde dosud testovací eCitaro fuel cell zavítalo, mimochodem jde o vůbec první vyrobený vůz v daném provedení ve 12m délce, byl autobus používán výhradně v režimu elektrobusu, protože vodík by ani nebylo kde naplnit. To platí i pro aktuální nasazení u Arrivy Střední Čechy, která autobus testuje od 16. do 23. 6. 2025. Vozidlo se objevuje na linkách v Plzeňském kraji, konkrétně zvládne díky systému přejezdů během jediného dne obsloužit linky čísel 221 (Plzeň, Terminál Hlavní nádraží – Bušovice, konečná), 231 (Plzeň, Terminál Hlavní nádraží – Volduchy), 253 (Plzeň, Doubravka – Chrást, Lidový dům) a 254 (Plzeň, Doubravka – Dýšina, Nová Huť).

Ačkoli Daimler Buses představil model s velkou pompou již v roce 2023, dosud s ním příliš úspěchu na trhu nesklidil. Zákazníci uvěznění v říši pohádek o ekologičnosti a výhodách vodíku zpravidla preferují řešení standardního vodíkového autobusu. Podle známých informací se dosud podařilo s eCitary fuel cell prosadit pouze u jediného odběratele, konkrétně německého dopravce Rhein-Neckar-Verkehr (RNV), jenž si v roce 2023 objednal celkem 48 těchto vozů v článkovém provedení s opcí na dalších 27 ks.

Pohled do interiéru vozu. (zdroj: Arriva Střední Čechy)

Podobné články