Menu

Trolejbus Bozankaya SNG 12T zahájil zkoušky bez cestujících

Testovací trolejbus Bozankaya SNG 12T opouští terminál Letňany během první zkušební jízdy. (foto: Libor Hinčica)
Testovací trolejbus Bozankaya SNG 12T opouští terminál Letňany během první zkušební jízdy. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
30. 06. 2025 13:14
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 30. 6. 2025 se ve 12:00 vydal na první testovací jízdu mimo areál garáží Klíčov testovací trolejbus Bozankaya SNG 12T. Jeho zhruba hodinová cesta vedla nejprve do terminálu Letňany, odkud vůz projel úsek k obchodnímu centru Čakovice a zpět do Letňan, načež absolvoval ještě cestu na Palmovku a zpět do garáží Klíčov. Trolejbus tímto zahájil program zkušebních jízd bez cestujících, během nichž musí najezdit 10 000 km. Následovat bude porce 20 000 km s pasažéry.

Trolejbus dorazil do Prahy dne 16. 6. 2025, přičemž před ním stál náročný program. Jako první bylo nutné vykonat předepsané zkoušky izolační a napěťové, a dále revize a zkoušky tzv. určených technických zařízení, které vůz zvládl bez ztráty kytičky. Teprve po vydání příslušných protokolů bylo možno přikročit i k nezbytné technickobezpečnostní zkoušce. Jakmile byl vydán protokol i k ní, byly splněny základní podmínky předepsané Drážním úřadem pro výjezd vozidla mimo areál klíčovských garáží.

Natrolejování v zastávce Prosecká. (foto: Libor Hinčica)

Mimo výše uvedeného bylo nutné v mezičase zaškolit také testovací řidiče a otestovat odtah vozidla, a to jak na tyči, tak tzv. na vidlích. Hned ze startu byl trolejbus bohužel i poškozen, což si vynutilo opravu laku a výměnu jednoho okna. Neplánovaně tak byla ihned otestována i logistika náhradních dílů přímo z výrobního závodu. Práce se podařily zkoordinovat tak, že nebyl nijak narušen harmonogram testování, a tak mohla „Boženka“, jak se trolejbusu mezi pracovníky pražského DP přezdívá, dne 30. 6. 2025 poprvé vyrazit do ulic na krátkou zkušební jízdu.

Vůz musí nyní najezdit 10 000 km bez cestujících, z toho 5 000 km bez zátěže, 2 000 km se zátěží odpovídající zatížení 5 osob/m2 a 3 000 km se zátěží rovnající se max. teoretické obsaditelnosti 8 osobami na metr čtvereční. Jízdy budou prokládány plánovanými zkouškami, případně dalšími činnostmi (před zahájením zkušebního provozu s pasažéry například musí dojít k dokončení instalace odbavovacího systému). Trolejbus tedy nebude na trase k vidění v ulicích každý den (i z tohoto důvodu by měl opět vyjet mezi Palmovku a Čakovice až ve středu).  


Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.

Podobné články