Menu

Transportnyje Sistěmy dodají 57 tramvají do Petrohadu, ten obratem vypsal další tendr na nové tramvaje

Pohled do Něvskogo zavoda električeskogo transporta, kde PK TS vyrábí tramvaje. (foto: PK TS)
Pohled do Něvskogo zavoda električeskogo transporta, kde PK TS vyrábí tramvaje. (foto: PK TS)
Stáhnout PDF
Tramvaje
10. 02. 2022 12:09
Vít Hinčica
1 minuta čtení

54 nových plně nízkopodlažních tramvají poptává Petrohrad v tendru, který spustil 9. února 2022. Po výběrovém řízení na 57 tramvají ohlášeném v lednu 2022 se tak jedná v krátké době už o druhou soutěž, díky které se má masivněji obnovit petrohradský tramvajový park. 

Zatímco v lednovém tendru Gorelektrotrans rozdělil 57 tramvají kuriózně na 54 dvoučlánkových a 3 tříčlánkové, v druhém poptává 42 tříčlánkových a 12 dvoučlánkových vozů. Všech 54 tramvají musí být dodáno mezi květnem až listopadem 2023. 

57 tramvají bylo už dokonce vysoutěženo. Jedinou nabídku podala PK Transportnyje Sistěmy. Ta neměla vůči komu soutěžit, a tak byla jen pár hodin po ukončení lhůty pro podání nabídek (7. 2.) vyhodnocena coby vítěz řízení. Odhadovaná cena se nijak nesnížila a zůstala na úrovni 6 923 538 337 RUB, což je 1 972 870 910 Kč. Očekávané průměrné ceny za jednu dvoučlánkovou (cca 33 mil. Kč) a tříčlánkovou tramvaj (cca 40 mil. Kč) tak zůstaly zachovány. Dá se očekávat, že budou stejně jako v loňském roce dodány tramvaje Bogatyr‘ M a Vitjaz‘-Leningrad. Vzhledem k tomu, že potenciální zájemci dostali na podání nabídek jen zhruba tři týdny, byl tendr na 57 tramvají jen předem připravenou formalitou. 

Právě vypsaný nový tendr zaujme téměř dvakrát tak vyšší odhadovanou cenou, než za jakou byly poptávány právě vysoutěžené tramvaje – 12,853 mld. RUB (více než 3,6 mld. Kč). Počet poptávaných vozidel je přitom o něco nižší. Důvodem takto vysokého nárůstu je fakt, že město nechce měnit kolejiště ve své třetí tramvajové vozovně, které skýtá několik malých oblouků o poloměru 14 m, čímž je ve vozovně několik obtížně průjezdných míst, a na místo toho si nechá na míru vyrobit moderní článkové tramvaje, které je budou umět bezpečně projíždět. Uspořádání venkovního kolejiště nelze, alespoň dle Gorelektrotransu, měnit, protože jsou haly vozovny (ne však kolejiště samotné), odkud jsou vypravovány tramvaje především na linky obsluhující centrum a která byla před několika lety dokonce uzavřena, památkovými objekty. A aby toho nebylo málo, nové vozy musí být plně nízkopodlažní, avšak ve vnějším retrostylu a budou kupovány na leasing. 

Lhůta pro podání nabídek byla stanovena na 9. březen 2022. Navzdory poměrně aktraktivní očekávané ceně za jedno vozidlo se však nedá očekávat (okolo 71 mil. Kč za tříčlánkový a okolo 57 mil. Kč za dvoučlánkový vůz), že by byl o takto specifickou zakázku zájem. Pro objektivnost ovšem dodejme, že Gorelektrotrans si „nevycucal“ odhadované ceny pro oba požadnované typy (tj. dvoučlánkové a tříčlánkové) vozidel z prstu, neboť v lednu 2022 oslovil tři možné poskytovatele leasingových služeb, od kterých dostal indikativní nabídky na financování dvou- a tříčlánkových vozidel, a na základě jejich údajů spočetl průměry ceny, které by se daly očekávat ve fázi podání nabídek, a ty potom zanesl do tendrové dokumentace. 

 

Podobné články