Menu

Streetwaye pražského DP vyrazily poprvé do ulic

Autobus Iveco Streetway 18M ev. č. 5101 dojezdil odpolední část své prémiové směny s nefunkčním informačním systémem. Linkové orientace tak nahradil papír s číslem linky za čelním sklem. (foto: Vojtěch Povolný)
Autobus Iveco Streetway 18M ev. č. 5101 dojezdil odpolední část své prémiové směny s nefunkčním informačním systémem. Linkové orientace tak nahradil papír s číslem linky za čelním sklem. (foto: Vojtěch Povolný)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 09. 2023 19:16
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Premiéru v pražských ulicích za sebou mají autobusy Iveco Streetway 18M vyráběné ve spolupráci tureckého Otokaru a (rovněž tureckého) závodu Iveca. První vůz byl dopraven do areálu hostivařských garáží již 26. 4. 2023, načež následovaly další kusy, z nichž DP hl. m. Prahy přebral pouze část. Zkušební a zácvikové jízdy odhalily řadu nedostatků, které znemožňovaly, aby vozidla vyjela do provozu s pasažéry.  

Dodávka vozidel, byť fyzicky existujících, se tak dostala do skluzu. Podle původně uzavřeného kontraktu mělo být 15 Streetwayů o délce 18 m dodáno do 13. 4. 2023, namísto toho však musela být část vozů, které již Iveco převezlo do areálu DPP, opět předáno zpět výrobci, takže i nyní je v hostivařských garážích alokováno jen devět z patnácti vozů, zatímco některé z nepřevzatých autobusů nalezly dočasné útočiště v areálu Arrivy v pražských Malešicích, kam si je Iveco Czech Republic na nezbytnou dobu uložilo.

Druhý vůz ev. č. 5103 se při své premiéře představil na lince č. 150. Na snímku právě přijíždí do zastávky Pavelkova, která se nachází v sídlišti Na Beránku. (foto: Jiří Mejstřík)

Vyladění vozidel (především správné funkce dveří) dle přání zákazníka se podařilo docílit až po několika měsících. V provozu s pasažéry se objevily dne 14. 9. 2023 první dva vozy ev. č. 5101 a 5103. V obou případech byly autobusy nasazeny na dělená pořadí („šejdry“), první jmenovaný byl k vidění na nejdelší pražské autobusové lince lince č. 136 (28. pořadí) v trase Jižní Město – Sídliště Čakovice, na níž ráno najezdil pouhé 2 hodiny a 44 minut (nepočítaje výjezdové a zátahové časy) a odpoledne 2 hodiny a 51 minut. Druhý vůz ev. č. 5103 se objevil na 13. pořadí linky číslo 150 (Želivského – Na Beránku), přičemž celkový výkon činil 8 hodin a 23 minut (z toho 3 hodiny a 7 minut na ranní části; opět bez započtení výjezdových a zatahovacích tras). Oba autobusy dokončily svou premiéru s pasažéry bez závažnějších závad, vůz ev. č. 5101 nicméně musel odpolední část směny zvládnout bez funkčního informačního systému, který nahradil papír formátu A5 s nadepsaným číslem linky. Zítra (15. 9.) má být vůz ev. č. 5101 nasazen na pořadí 177/25, zatímco jeho inventárně vyšší kolega č. 5103 vyjede na 125/6.

Pražský DP vynaložil za jeden Streetway 18M částku 7,22 mil. Kč bez DPH. Kromě 15 vozů, jež by měly v dohledné době všechny vyjet do provozu, si pražský DP objednal v lednu dalších 26 článkových a 44 vozů standardní délky, které by měly být dodány do konce roku. Mimoto bylo v létě potvrzeno využití opce na dalších 39 vozů standardní délky, jež dorazí na jaře příštího roku. Postupně tak budou z ulic mizet v nadcházejících měsících nejstarší autobusy SOR řady NB, jejichž dodávky byly zahájeny v roce 2009.

Připomeňme, že v rámci Pražské integrované dopravy není DPP prvním provozovatelem modelu Streetway. Tuto pozici si uzmul pro sebe dopravce ČSAD Střední Čechy, který první dva autobusy délky 12 m zařadil do provozu už na konci února. V současné době jich má k dispozici už pět, byť i v tomto případě platí, že dva vozy ještě nesvezly cestující.

Podobné články