Společnost Stadler se pochlubila na sociálních sítích neobvyklou dodávkou. Pro soukromou zoologickou zahradu Knies Kinderzoo ve městě Rapperswil-Jona v kantonu St. Gallen vyrobila jeden speciální úzkorozchodný vůz s trakčními bateriemi, jenž by měl být nasazen na místní dráze, které se přezdívá Rösslitram.
Soukromou zoologickou zahradu založili v roce 1962 sourozenci Knieovi, které proslavila ve Švýcarsku jejich cirkusová společnost. „Tramvajová“ dráha byla součástí komplexu od jeho vzniku a stala se jedním z hlavních lákadel pro návštěvníky. Okruh dlouhý zhruba 400 m je řešen jako jednokolejná trať o rozchodu 600 mm, na jejímž pomyslném začátku se nachází pouze jednoduchý přístřešek, který sloužil jako „vozovna“ pro uskladnění místního jediného vozu. S ohledem na charakter zoologické zahrady s určením primárně pro děti a jejich interakci se zvířaty byla dráha po více než čtyři desítky let koncipována jako koňka. To se však od následujícího roku změní. O víkendu 25. a 26. 10. 2025 jezdila koňka naposledy. Následně započala rekonstrukce trati, po níž se na trasu vrátí nový vůz s bateriovým pohonem.

Vykládka vozidla se zebřím maskováním v areálu zoologické zahrady. Ročně ji navštíví přes 300 000 lidí, což je vzhledem k velikosti areálu i soukromému charakteru vskutku vysoké číslo. (foto: Stadler)
Vedení zoologické zahrady informovalo o tom, že je nutné zoologickou zahradu modernizovat a implementovat nové technologie. Objevují se však názory, že vypřažení koní je výsledkem preventivní hyperkorektnosti ve vztahu k ochraně zvířat, protože současně s oznámením o ukončení provozu koňky přišla i zpráva o zrušení mimořádně populárních jízd pro děti na hřbetech slonů (od příští sezóny bude možné nadále nechat ratolesti povozit jen na velbloudech a ponících). Management dětské ZOO ovšem zrušení obou atrakcí do přímé souvislosti s ochranou zvířat nedává a přidržuje se komentářů o nových způsobech kontaktu mládeže i dospělých se zvířaty, jež se v areálu o velikosti 4,2 ha[1] pohybují.
Už na výrobě původního vozu koňky participoval Stadler, který pro něj dodal úzkorozchodné otočné podvozky. V případě bateriové „tramvaje“ se zhostil již celé výroby, přičemž projekt byl svěřen nejmladší sortě pracovníků Stadleru – studentům na praxích z výrobního závodu v Bussnangu, kteří měli údajně vůz navrhnout „od A do Z“, tj. od první ideje přes konstrukci, zajištění nákupu, zhotovení atp. Hotový vůz, k němuž dosud nebyly uvedeny žádné technické údaje, byl převezen do zoologické zahrady ve druhé polovině listopadu (sám Stadler o jeho převozu informoval na sociálních sítích dne 18. 11. 2025). Vůz je prozatím opatřen maskovací fólií se zebří kamufláží, finální design má být představen až na konci ledna 2026.

Rekonstrukce „tramvajové“ trati o rozchodu 600 mm se odehrává v režii učňů pracujících v rámci studia u Schweizerische Südostbahn. (foto: Stadler)
Současně s dodávkou vozidla probíhá i rekonstrukce dráhy, jíž se rovněž zhostili učni a studenti na praxi, tentokrát nikoli od Stadleru, ale od společnosti Schweizerische Südostbahn (SOB), která je jedním ze švýcarských provozovatelů drah (je současně provozovatelem i vlastníkem infrastruktury). Kromě výměny kolejového svršku by mělo dojít také k vytvoření nového zázemí pro deponování vozidla. Současně má být uchován i původní vůz koňky, do jehož čela by se mohl vrátit některý z chladnokrevníků alespoň při zvláštních příležitostech.
[1] V rámci populární české měrné jednotky „1 Václavák“ (jež želbohu stále chybí v soustavě jednotek SI) uvádíme, že jde přibližně o 93 % plochy pražského Václavského náměstí.
