Menu

SOR ztratil pozici lídra, trh s autobusy v ČR ovládlo Iveco Bus

Loňské prodeje autobusů v ČR ovládla značka Iveco Bus. Snímek s vozy Iveco Crossway LE NP. pochází z autobusového nádraží v Mělníku. (foto: ROPID)
Loňské prodeje autobusů v ČR ovládla značka Iveco Bus. Snímek s vozy Iveco Crossway LE NP. pochází z autobusového nádraží v Mělníku. (foto: ROPID)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 01. 2021 19:24
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Český trh s autobusy ovládlo za loňský rok Iveco Bus, pod jeho značkou mělo být v ČR prodáno podle statistik Svazu dovozců automobilů celkem 539 vozů (z toho ani jeden článkový). To představuje dle tiskové zprávy Iveco Bus tržní podíl 42,9 %, avšak dle statistik Svazu dovozců automobilů jde s ohledem na celkový počet registrovaných autobusů v ČR  jen o 39,4 %. Svaz nicméně uvádí v rámci statistik značky Iveco a Iveco Bus jako dvě samostatné jednotky. V součtu by nicméně i tak byl výsledný podíl 42,3 %. Samotná společnost Iveco Bus ve své tiskové zprávě uvádí jenom procenta, nikoli počet kusů, takže není možné realizovat srovnání dat. Nízká informační hodnota tiskových zpráv největšího českého výrobce autobusů je ale bohužel standardem, na nějž je nutné si zvyknout. Níže uvedené údaje proto odrážejí data vycházející ze statistik Svazu dovozců automobilů, nicméně mohou zde být dílčí nepřesnosti. Stále je zkrátka nutné mít na paměti slavný Goebbelsův výrok: „Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval.“

Iveco výrazně posílilo v porovnání s předchozím rokem, kdy si ještě prvenství co do počtu nově registrovaných autobusů udržel SOR Libchavy. Ten v roce 2019 držel tržní podíl 32,2 % (s 401 registrovanými vozidly), zatímco Iveco Bus mělo s 326 prodanými vozy podíl 26,7 %. Při hlubším pohledu do statistik lze zjistit, že souboj Iveco versus SOR vyzníval (co do počtu vozů registrovaných v ČR) příznivěji pro libchavského producenta pokaždé od roku 2009 s výjimkou roku 2017. Letos však východočeský souboj ovládly autobusy z Vysokého Mýta, resp. ze skupiny Iveco Bus, byť prodeje modelu Iveco Crossway (především ve verzi LE) vyráběné v ČR v rámci uvedeného počtu jasně dominují. Značku SOR nese 344 registrovaných vozidel, což procentuálně vyjádřeno představuje jen 25,16 % trhu. Velkou část z těchto autobusů (165 ks) tvoří navíc vozidla dodaná pražskému DP, za něž bude muset SOR hledat do dalších let náhradu. Poslední velký kontrakt se totiž chýlí ke konci. V pražských garážích již stojí 4 vozy čekající na svou registraci, načež chybí dodat už jen posledních 13 autobusů SOR NB 12 CITY.

O třetí příčku svedly souboj značky MAN a Setra. Německo-německý souboj především díky úspěchu u Arrivy v Plzeňském kraji vyhrál MAN se 116 nově registrovanými autobusy (8,49 %), zatímco značku Setra neslo 112 autobusů (8,19 %). Pokud bychom však brali v úvahu, že značka Setra je součástí EvoBusu, který zahrnuje ještě značku Mercedes-Benz, pak by šlo v součtu za celý EvoBus o 172 autobusů (12,58 %). Žádná z dalších značek pak nepřekonala magickou hranici 100 vozů. Nejblíže byl s 97 autobusy Solaris Bus & Coach (7,09 %), který má zároveň nejvíce prodaných článkových vozů (74 ks, zatímco SOR předal 44 autobusů NB 18 a třetí MAN jen 3 vozy Lion’s City G). 

Doplňme, že Iveco kromě ČR ovládlo i slovenský trh s autobusy, kde drží podíl 63,4 %. Vysokomýtský závod, bývalá Karosa, vyprodukovala loni 4522 autobusů, z nichž drtivá většina (88 %) šlo na export.  

Podobné články