Menu

SOR vyvine vodíkový autobus

SOR NS 12 je prozatím nabízen s pohonem na diesel, plyn a elektřinu. Na přiloženém snímku ze zastávky Jarníkova na pražském Chodově figuruje druhý vyrobený elektrobus této modelové řady. (foto: Matěj Stach)
SOR NS 12 je prozatím nabízen s pohonem na diesel, plyn a elektřinu. Na přiloženém snímku ze zastávky Jarníkova na pražském Chodově figuruje druhý vyrobený elektrobus této modelové řady. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 04. 2022 21:41
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Český výrobce autobusů SOR Libchavy se pustí do vývoje vlastního vodíkového autobusu. Vyplývá to z registru smluv, v němž se objevila smlouva s Technologickou agenturou České republiky (TAČR), která projekt finančně podpoří.

Pro SOR nejde o první projekt, na který se mu podařilo uzavřít smlouvu s TAČR na poli vývoji nových vozidel. Už v únoru 2018 byla podepsána smlouva s podporou ve výši přes 18 mil. Kč na podporu vývoje článkového elektrobusu. Projekt modelu SOR NS 18 electric sice nabral s ohledem na dění v posledních dvou letech zpoždění, v letošním roce lze však očekávat, že se kloubový elektrobus z produkce SORu konečně oficiálně představí.

Nyní se podařilo u TAČR uspět s dalším projektem pro doplnění výrobní řady autobusů SOR NS o nový druh pohonu. Na bázi 12m vozu SOR NS 12 by měl vzniknout první ryze český vodíkový autobus (pomineme-li experimentální výboj TriHyBusu, jenž však jako základ využíval karoserii autobusu Irisbus Citelis a ve výsledku nebyl příliš úspěšný). Celková max. výše uznatelných nákladů projektu je přes 35 mil. Kč (přesněji 35 286 000 Kč). Technologická agentura ČR poskytne max. podporu ve výši 23 033 035 Kč, tedy 65,28 % uvedené částky.

SOR se svým projektem uspěl v rámci třetí výzvy programu DOPRAVA 2020+, o který byl mezi společnostmi a institucemi tradičně velký zájem: 65 projektů nebylo k podpořeno vůbec doporučeno, dalších 87 sice doporučeno bylo, ale z důvodu nedostatku disponibilních prostředků se na ně nedostalo a skončily takzvaně „pod čarou“. Realizace by se mělo dočkat jen 39 projektů, mezi nimi i ten od SORu. Kromě libchavského producenta na něm budou participovat také Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., společnost RAIL ELECTRONICS CZ s.r.o. a České vysoké učení technické v Praze. Termín realizace nelze z veřejných zdrojů dohledat.

V současné době válcuje stále poměrně malý trh s vodíkovými autobusy Solaris, kterému sekunduje belgický Van Hool. Další producenti mají na trhu marginální zastoupení. Jde zejména o portugalského producenta Caetano (jenž spojil své síly s Toyotou) a na Britských ostrovech poté o nástavbáře Wrightbus a Alexander Dennis.  

Podobné články