Menu

SOR dodá až 100 elektrobusů do Prahy. S výzbrojí od Škodovky

Elektrobus SOR NS 12 electric na veletrhu Buswolrd v Belgii prezentovaný oficiálně jako společný výrobek SORu a Škody Electric. (foto: Libor Hinčica)
Elektrobus SOR NS 12 electric na veletrhu Buswolrd v Belgii prezentovaný oficiálně jako společný výrobek SORu a Škody Electric. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 10. 2023 12:31
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uzavřel výběrové řízení na nákup až 100 elektrobusů, jež bylo vypsáno 26. 5. 2023. Vítězem tendru se stal SOR Libchavy, který v souladu s požadavky zadání nabídl vozidla s dvoupólovým nabíjením (tj. z „trolejbusové“ troleje), avšak nikoli s vlastním řešením elektrické výzbroje (Rail Electronics CZ), ale s výzbrojí od Škody Electric.

Elektrobus SOR vybavený elektrovýzbrojí od Škodovky byl představen – alespoň tedy oficiálně – na veletrhu Busworld v Belgii. Kooperace mezi SORem a plzeňským výrobcem se začala prohlubovat v polovině loňského roku, kdy vznikla jakási personální unie, když se do nejužšího vedení skupiny PPF (vlastníka skupiny Škoda) dostal Daniel Křetínský z Energetického a průmyslového holdingu (EPH), pod nějž spadá SOR Libchavy. Zatímco v poslední soutěži na dodávku 14 elektrobusů vystupovala Škoda a SOR proti sobě (a výběrové řízení ovládl nakonec první jmenovaný výrobce), přičemž tendrem se zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nyní někdejší soupeři své síly spojili.

Pražský DP požadoval opět vozy s dvoupólovým nabíjením, které je českou specialitou a standardně jej výrobci nenabízejí. Uchazečům nabídl DPP nejkratší možnou dobu na přípravu nabídky – tj. 30 dnů (do 26. 6. 2023), během nichž se měli zájemci seznámit s obsahem celkem 21 dokumentů v součtu o stovkách stran, na jejichž základě měli připravit v šibeničním termínu nabídku.

Závěrečná zpráva zadavatele prozatím nebyla na jeho profilu zveřejněna, z profilu zadavatele nicméně vyplývá, že vedle tandemu SOR/Škoda se účastnila ještě turecká Bozankaya, která měla být vyřazena pro nesrovnalosti v nabídce.

Pražský DP může vozidla odebrat během následujících pěti let (smlouva je pojata jako rámcová). Kromě až 100 elektrobusů je součástí plnění také až 35 sad hardwaru a softwaru pro diagnostiku, 20 přenosných nabíječek a v ceně jsou i trakční akumulátory na výměnu během životnosti (až 100 ks). Minimální objednávka činí 15 vozidel, která musí být dodána do 12 měsíců od podpisu smlouvy.

Jeden elektrobus dle uzavřené smlouvy vychází na 14,1 mil. Kč, náhradní sada akumulátorů pak na 2 054 000 Kč. Za přenosnou nabíječku si řekl SOR 36 000 Kč a jedna sada hardwaru a softwaru vychází na 421 080 Kč. Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH.

Každý z elektrobusů nabídne 29 míst k sezení a 63 k stání. K pohonu bude sloužit synchronní motor s permanentními magnety chlazený kapalinou z produkce Škody Electric (typu xHLU 3341 P/8) o výkonu 160 kW. Trakční baterie mají pocházet z produkce polské firmy Impact (UVES Energy Gen 3.0). Z hlediska chemického složení se má jednat o články NMC o kapacitě elektrické energie 308 kWh (užitná kapacita činí 197 kWh). Trakční i statický měnič dodává Škoda Electric, stejně jako galvanický nabíječ. Standardně s počítá s nabíjením pomocí pantografu na střeše vozidla (řady LX 1800 z produkce Wabtecu).

Podobné články