Menu

Solaris začal s dodávkami školních elektrobusů

Oranžově lakovaný elektrobus pro školní dopravu. (foto: Solaris Bus & Coach
Oranžově lakovaný elektrobus pro školní dopravu. (foto: Solaris Bus & Coach
Stáhnout PDF
Autobusy
24. 11. 2020 18:30
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Již několik dnů je možné v polské obci Gręboszów narazit na elektrobus Solaris Urbino 12 electric, které byl speciálně upraven pro provoz ve službách přepravy školáků. Školní autobusy nejsou v řadě menších polských měst a obcí až tak výjimečné. Pomáhají s přepravou školou povinných dětí tam, kde je obvykle menší hustota zalidnění a špatná (či žádná) dopravní obslužnost.

Národní fond ochrany životního prostředí a vodního hospodářství (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodneja) vytvořil program „Klokan – bezpečná a ekologická cesta do školy“ (Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły), v jehož rámci bylo možné si požádat o získání dotace na omlazení vozového parku školních autobusů obcí, přičemž tyto autobusy měly být řešeny jako elektrobusy. Solaris se stal vůbec prvním vítězem na dodávku elektrobusu v rámci tohoto programu a dodal na podzim nejprve první vůz do obce Godzianów (s cca 2 600 obyvateli) nedaleko Lodže a nyní i druhý elekrobus do obce Gręboszów, v níž žije okolo 3 300 obyvatel a kterou bychom nalezli severovýchodně od Krakova.

Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy. (foto: Solaris Bus & Coach)

Dotace byla prozatím přidělena čtyřem polským městům, přičemž Solaris zvítězil v trojici z nich. Kromě zmíněných obcí Godzianów a Gręboszów šlo ještě o obec Bielany, kam by měl být elektrobus dodán koncem letošního roku. Solaris prohrál pouze ve městě Bobowa, kam má vozidlo (v rámci konsorcia s lokálním partnerem) dodat čínský Yutong. V této soutěži byl mimochodem přítomen i český SOR Libchavy, jenž ale stejně jako Solaris zůstal v poli poražených.  

Urbino 12 electric pro Gręboszów je řešeno jako dvoudveřový vůz (uspořádání 2-2-0), v němž je rozmístěno celkem 41 sedadel s bezpečnostními pásy, z nichž čtyři jsou sklopná. V zadní části je autobus na střeše vybaven oranžovými výstražnými majáky a dalšími značkami upozorňujícími na transport dětí. Součástí výbavy jsou USB porty na nabíjení mobilních zařízení či klimatizační jednotka. Nechybí ani dávkovač antibakteriálního přípravku, což je v dnešní době hodně aktuální.

Vozidlo je vybaveno bateriemi o kapacitě elektrické energie 240 kWh (Solaris High Energy+), které propůjčují vozidlu jednorázový dojezd cca 150 km, což je pro školní autobus jistě více než dostatečné. Pohon zajišťuje dvojice motorů o výkonu 125 kW, která je integrována do nábojů kol. Součástí dodávky je i mobilní nabíječka s výkonem 40 kW.

Podobné články